Show simple item record

dc.contributor.advisorÇeken, Birsen
dc.contributor.authorNadasbaş, Serdar Egemen
dc.date.accessioned2020-12-29T08:18:53Z
dc.date.available2020-12-29T08:18:53Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/360321
dc.description.abstractAraştırmada, moda tarihi öğretiminde öğrencilerin başarısını etkilemesi yönünden dönem filmlerinin etkileri araştırılmıştır. Deney ve kontrol olmak üzere iki grup belirlenmiş, ilk olarak ders hakkındaki düşüncelerini almak için uygulamanın başında ve sonunda tutum ölçekleri uygulanmıştır. Kontrol grubuna konular geleneksel öğretim yöntemiyle, deney grubuna ise ?En İyi Kostüm? Oscar'ını kazanmış Kleopatra ve Genç Viktorya eşliğinde anlatılmıştır. Her ünitenin başında ve sonunda iki gruba da başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini ?Türkiye'deki üniversitelerde Moda Tarihi dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise, Atılım Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Moda ve Tekstil Tasarımı Bölümü 3. ve 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırma sonucunda, geleneksel öğretimin başarı ortalaması ile dönem filmleri izletilerek yapılan öğretimin başarı ortalaması arasındaki fark oldukça anlamlıdır. Araştırma sonunda ortaya çıkan sonuçlara dayalı olarak önerilere yer verilmektedir.
dc.description.abstractIn this research, teaching the history of fashion through the related period movies in terms of the effect of the success of the srudent is investigated. Two groups are determined as experimental and control, in order to realize the thoughts about course, firstly, at the beginning and the end of the course an attitude scale is applied by the students of the course. Fort he control group, the subjects is thaught as traditional teaching method, instead for experimental group watched 2 movies Cleopatra and Toung Victoria wich won the ?Best Costume? Oscar in order to follow the course. At the beginning and the end of each unit, an achievement test applied to both groups. The research is based on the students who take the History of Fashion course in universities in Turkey. In this research, fort he sample Atilim University, Faculty of Fine Arts, Design and Architecture, Departmant of Fashion and Textile Design 3rd and 4th grade students are analyzed.As a result of the research, the difference between the average of success the traditional education and education of watching the period of film is quite significant. Both in the attitude and achievement scales, the results are in favour of experimental group. The end of research, conclusion are based on the suggestions at the end of the research.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTeknik Eğitimtr_TR
dc.subjectTechnical Educationen_US
dc.titleModa tarihi öğretiminde ilgili dönem filmlerinin Atılım Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi moda ve tekstil tasarımı bölümü öğrencilerinin başarılarına etkisi
dc.title.alternativeThe relevant period movies that effects Atılım University faculty of art, design and architecture, fashion & textile design student achievement in the teaching of fashion history
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentUygulamalı Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFashion history
dc.subject.ytmHistory teaching
dc.subject.ytmFilm
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.identifier.yokid435879
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid317077
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineMesleki Resim Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess