Milli Takım seviyesindeki greko-romen ve serbest stil Türk güreşçilerin sosyo-ekonomik yapılarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
-105- OZET Bu araştırma ile Türkiye'deki Mili Takım seviyesindeki Greko-Romen ve Serbest stil güreşçilerin sosyo-ekonomik yapılan araştırılmıştır. Araştırmada deney ünitesi olarak; Türk Güreş Milli Takımında bulunan veya o seviyeye yakın olan 40 Greko-Romen Stil Türk Güreşçisiyle 40 Serbest Stil Türk Güreşçisi kullanılmıştır. Araştırmada Greko-Romen ve Serbest stil güreşçilerin sosyo-ekonomik yapılan ayn ayn ele alınarak farklılıklar karşılaştınldı. Greko-Romen ve Serbest stil güreşçilerin 21-25 yaş arasında yani aym yaş gurubunda olduklan bulundu. Bu sonuç normaldir, Çünkü örneklem gurup büyükler kategorisinde güreşmektedir. Medeni durum bakımından Greko-Romen stil güreşçilerin (%15)M evliyken Serbest stil güreşçilerin (%27.5)'i evlidir. Buradan serbest stil güreşçilerin evliliğe daha erken yaşlarda başladıklan anlaşılmaktadır. Meslek durumu bakımından milli takım seviyesindeki Türk güreşçilerin çoğu üniversitelerin Beden Eğitimi ve Spor bölümlerinde öğrenci olduklan bulundu. Eğitim düzeyi açısından farklılıklar vardır. Greko-Romen stil güreşçilerin Serbest stil güreşçilere nazaran daha yüksek eğitim seviyesinde olduklan bulundu. Çalışmada baba meslek durumu incelendiğinde; Greko-Romen stil güreşçilerin babalan çoğunlukla (%40)'ı Serbest meslek sahibi iken Serbest stil güreşçilerin (%32.5)M çiftçidir. Buradan Greko-Romen stil güreşçilerin kent kökenli Serbest stil güreşçilerin kır kökenli olduklan anlaşılmaktadır. Güreşçi annelerin büyük çoğunluğu ev kadimdir. Çalışmada Serbest stil güreşçilerin anne ve babalarının eğitim durumu Greko-Romen stil güreşçilerin anne-babalanndan biraz daha yüksek olduğu bulundu. Ailenin aylık geliri bakımından her iki stil güreşçilerin 40-100.000.000 Tl. arasında bir gelire sahip olduklan bulundu. Buradan güreşçi ailelerini orta halli olarak niteleyebiliriz. Güreşçilerin kendi aylık gelirleri bakımından 51-100.000.000 Tl. aylık gelire sahip olduklan ve bunun ailenin aylık geliriyle paralellik gösterdiği görülmüştür. Greko-Romen ve Serbest stil güreşçilerin büyük çoğunluğu altı kişiden fazla bireyden oluşmaktadır. Buradan güreşçi ailelerin geniş aile özelliği gösterdiğini söyleyebiliriz.-106- Güreşçilerin güreşe başlama yerleri bakımından da farklılıklar mevcuttur. Greko-Romen stil güreşçilerin (%60) 'ı serbest güreşçilerin (%52.5) 'i güreşe ilk defa il merkezinde başlamışlardır. Greko-Romen stil güreşçilerin hiç biri küçük yerleşim merkezinde güreşe başlamamış olması bu stil güreşin en az ilçe ve yoğunluk olarak il merkezleri ve büyük şehirlerde faaliyet gösterdiğini göstermektedir. Çalışmada; Güreşçilerin yetiştikleri çevrede insanların güreş sporuna ilgi seviyeleri bakımından farklılık olduğu bulundu. Greko-Romen stil güreşçilerin yetiştikleri bölgede çevrenin %55 oranında çok az ilgili olurken serbest stil güreşçilerin yetiştikleri bölgede %55 oranında çevrenin güreşle oldukça fazla ilgili oldukları bulundu. Bu sonuç güreş sporunun küçük yerleşim yerlerinde daha çok sevilirken büyük yerleşim merkezlerinde bunun tersi bir durumla karşılaşmaktayız. Çalışmada araştırmaya katılan deneklerin güreş yapma nedenleri arasında benzerlik görülmüştür. Güreşçilerin güreş sevgisi ve milli duygulara verdikleri önem onların güreş yapma nedeni olarak gösterilebilir. Güreşçilerin güreş sporundan ne bekledikleri incelendiğinde çoğunluğun `Şampiyon olmak` beklentisi içinde bu sporu yaptığım görüyoruz. Milli Takım seviyesinde bir sporcu olmanın güreşçilere kazandırdıkları açısından incelendiğinde günümüz şartlarında yurtdışında bir çok ülke tanımanın bazı küçük ayrıcalık ve biraz itibar kazanmanın dışında fazla bir şey ifade etmediğini görmekteyiz. Güreşçilerin minder güreşi dışında geleneksel güreşlere katılmaları bakımından farklılıklar bulundu. Greko-Romen stil güreşçilerin büyük çoğunluğu (%67.5) hiç katılmazken serbest stil güreşçilerin (%75) 'i katılmaktadır. Bu sonuç normaldir. Serbest stil güreşçilerin çoğunluğunun kara kucak güreşlerinden geldiğini düşünürsek bu sonuç doğaldır. Çalışmada güreşçilerin güreş branşındaki faaliyetlerinin okul başarısını etkileme bakımından bir benzerlik mevcuttur. Çoğunluk olumsuz etkilediğini belirtmiştir. Buda yıl boyu süren milli takım kamplarına devam etmeleri sebebiyle okula devamsızlık sorununu gündeme getirmektedir.-107- Güreşçilerin ilgi duyduklan diğer spor dallan bakımından farklılıklar bulundu. Greko-Romen stil güreşçilerin çoğunluğu futbol branşına ilgi duyarken serbest stil güreşçilerin çoğunluğu basketbol branşına ilgi duymaktadırlar. Ailelerinde bulunan başarılı sporcu ve branşı bakımından Greko-Romen stil güreşçilerin (%30) 'unda serbest stil güreşçilerin (%55) 'inde başarılı sporcu bulunduğu ve bunların tamamına yakınının güreş branşında başarılı olması bize bu branşın seçiminde etkili olunduğu sonucunu vermektedir. Çalışmada araştırmaya katılan denekleri çalıştıran antrenörlerin eğitim seviyelerinde farklılık bulundu. Greko-Romen stil güreşçilerin antrenörlerinin serbest stil güreşçi antrenörlerine göre eğitim seviyelerinin yüksek olduğunu söyleyebiliriz. Çalışmada araştırmaya katılan deneklerin boş zaman miktarlarının yeterli seviyede olduğu boş zamanı değerlendirme(Rekreasyon) katılım durumları bakımından pasif bir kalıtım sergiledikleri bulunmuştur. Bunun sebepleri araştırıldığında boş zaman anlayışının tam anlamıyla yerleşmediği ve henüz serbest zaman değerlendirmesine imkan verecek alt yapı (sosyal tesisler, gençlik evleri v.b) eksikliklerin tesiri büyüktür. Bu tür problemlerin güreşçiler içinde geçerli olduğunu görüyoruz. Deneklerin ağırlıklı olarak izledikleri programlar incelendiğinde Serbest ve Greko-Romen stil güreşçilerin ağırlıklı olarak spor programlarını takip ettikleri tespit edilmiştir. Çalışmada araştırmaya katılan deneklerin cemiyet, dernek v.b kuruluşlarla ilgi düzeyleri bakımından Greko-Romen stil güreşçilerin çoğunluğu bu tür cemiyetlerle hiç ilgilenmezken serbest stil güreşçilerin dini amaçlı kuruluşlara olan (%22.5) ilgisi dikkat çekici bulunmuştur.Buradan Serbest stil güreşçilerin dini fikirlerinin ağır bastığı sonucuna varabiliriz. Modayı takip etme bakımından her iki grup güreşçilerin çoğunluğu modayı takip etmemektedir. Bunun sebebi araştırıldığında genellikle bu konunun kendilerine anlamsız geldiği için takip edilmediği bulunmuştur. Çalışmada denek olarak kullanılan güreşçilerin sağlıklı bir evlilik için cinsel eğitimin gerekliliğine inandıkları tespit edildi. Güreşçilerin çocuklarının karşı cinsten arkadaş edinmesini nasıl karşıladıkları incelendiğinde Greko-Romen stil güreşçiler çocuğunun sosyal yönünün gelişmesi için olumlu bakarken serbest-108- stil güreşçilerde hala geleneksel rol kalıplarından çıkılamadığı için olumsuz görüş bildirmişlerdir. Greko-Romen ve Serbest stil güreşçilerin tatil anlayışları arasında fark olduğu bulundu. Greko-Romen stil güreşçilerin çoğunluğu turistik tatil yerlerini tercih ederken serbest stil güreşçiler genellikle köylerini tercih etmektedirler. Çalışmada denek olarak kullanılan güreşçilerin karşı cinsten dertlerini açabilecekleri dostları araştırıldığında Greko-Romen stil güreşçilerin tamamına yakım bunu başarırken Serbest stil güreşçilerin ancak yarısı bunu başarabilmiştir. Güreşçilerin ibadet olgusu üzerine düşünceleri incelendiğinde her iki stil güreşçilerinde dini bütün inançlarına bağlı bir sporcu gurubu olduğunu görmekteyiz. Çalışmada denek olarak kullanılan güreşçilerin evliliği gerekli kılan nedenleri arasında fark olduğu tespit edilmiştir. Greko-Romen stil güreşçilerin yandan fazlası sevdiği kişi ile hayatım paylaşmak için evliliği gerekli bulurken Serbest stil güreşçilerin yarıya yakım evlilik İslam dininin bir gereği olduğu için yapılması gerektiğini savunmuştur. Buradan serbest stil güreşçilerin evlilikte dini inançların ve değerlerin etkili olduğu sonucuna varabiliriz. Araştırmaya katılan deneklerin evlerine Kadınlı-Erkekli misafir geldiğinde oturma şekilleri arasında farklılık vardır. Greko-Romen stil güreşçiler yandan fazlası Kadın -Erkek bir arada otururken Serbest stil güreşçilerin yanya yakını Kadm -Erkek, ayn ayn oturmaktadır. Buradan serbest stil güreşçi ailelerinde daha çok muhafazakar bir eğilim ve kadının erkekten kaçınması şeklinde bir davranışa girdiğini görmekteyiz. Elinizdeki araştırma, sınırlı bir alanda ortaya koyduğu sonuçlan ile, değişen ve yeni bir dünya ile karşı karşıya bulunan toplumumuzda, bundan sonra yapılacak buna benzer araştırmalar için mütevazı bir referans noktası oluşturabilirse kendisinden beklenen sonucu ortaya koymuş olacaktır. -109- ABSTRACT With this investigation, the socio-economic backgrounds of the greco- roman and free style wrestlers who are in the National Team in Türkiye have been investigated. Investigation group included about forty free style and forty greco- roman style Turkish wrestlers. The socio-economic backgrounds of the two groups were dealt with saperately and the differences were compared. It was concluded at the end of the investigation that both style wrestlers are in the same age interval which is 21-25. This result is normal, because the wrestlers were seniors. In terms of their marital status; 15 % of the Greco-roman wrestlers and 27.5 % of the free style wrestlers are married. It can be concluded from this result that the free style wrestlers get married earlier than the greco-roman wrestlers. In terms of their occupation; it was concluded that most of the wrestlers in the Turkish National Team are students at Physical Education and Sports branches of various universities, but there are differences in terms of their education level. It was also concluded that greco- roman style wrestlers have higher education comparing to free-style wrestlers. When investigated fathers' occupation status, Most of the fathers, about % 40, of the greco-roman wrestlers have various occupations, where as the 32.5 % of the free-style wrestlers' fathers are farmers. It can be concluded from this statistics that greco-roman style wrestlers have urban background and that free-style wrestlers have rural background. Most of the mothers of the wrestlers are house-wifes. Free-style wrestlers' parents' education status is higher than those of greco-roman style. It was found out that the family income for both style wrestlers is between 40-100 million Turkish Liras. It can be estimated from this result that their families are neither rich nor poor. The wrestlers have 51 - 100 million Turkish Liras montly income and it's parallel to their families montly income. Most of the wrestlers have more than six family members in their family. We may say from this result that they are the members of highly populated families.-110- There are also differences between the places where the wrestlers begin wrestling. 60 % of the greco-roman style wrestlers and 52.5 % of the free style wrestlers began wrestling in the city centers. Because none of the greco- roman wrestlers began wrestling in small places, this style of wrestling is a common style in towns and mostly in city centers. It was found out that there are differences in the interest level of the people for wrestling in the places where the wrestlers grow up. 55 % of the people were a little interested in wrestling in the places where greco-roman wrestlers grow up but 55 % of the people were highly interested in wrestling in the places where free-style wrestlers grow up. According to this result, it can be concluded that wrestling sport is liked in small places where as it is vice - verca in big population areas. There are similarities between the wrestlers in terms of their reason for choosing wrestling. The reasons such as patriotic feelings and semphaty to wrestling can be counted as main reasons why they chouse this branch. Most wrestlers' answer to the question `What do you expect from wrestling` is `to be champion`. When we look at the benefits of being a national athlete; it doesn't bring much than being popular in Türkiye, seing many foreign countries and obtain credibility. There are differences between the wrestlers in terms of their joining other types of wrestlings than mat wrestling. 67,5 % of the greco-roman wrestler don't join that kind of activities but 75 % ef the free - style wrestlers join such activities. Considering that most of the free-style wrestlers come from a `Kara kucak` background of wrestling, this result is normal. With the investigation it was revealed that there is similarity between the activities of wrestling branch and theirs effects in school success. Majority stated that they affect the education in a negative way. As a result of joining the National Team training camps, the problem of attendance come out. There are differences in the other sports branches that the wrestlers are interested in. Most of the greco-roman style wrestlers are interested in football, where as free-style ores are interested in basketball. It was also concluded 30 % of-111- the families of greco-roman wrestlers had already successful athletes and 55 % of the families of free-style wrestlers had successful athletes and they were all in wrestling branch. There are differences between the education levels of the trainees who train the wrestlers. We may say that the education level of the trainees who train the greco-roman wrestlers is higher than the ones who train the free-style wrestlers. As a result of the investigation it was concluded that wrestlers have enough free-time but they don't join such activities to occupy their free-times. When investigated the reason for this it was concluded that the concept of free- time is not understood well by the wrestlers and there are no sufficient facilities such as social activities facilities, youth houses etc. Both free and greco-roman style wrestlers watch mainly sports programmes on T. V. None of the greco-roman wrestlers are members of associations or bodies, but it is strikingly interesting that 22.5 % of the free-style wrestlers are interested in religion based associations. We may conclude from this that free-style wrestlers are religious idea oriented. None of the wrestlers in this investigation follow the fashion because they think it's nonsense. As a result of the investigation, it was concluded that all of the wrestlers believe that sexual education is a must for a healthy family. Greco-roman style wrestlers agree that their children should have friends from the other sex but free style wrestlers disagree this, because of their traditional family structure. Most of the greco-roman wrestlers prefer holiday resorts whereas free style wrestlers usually prefer their villages. All of the greco-roman wrestlers can easily have close female friends with whom to talk about their friends, but only half of the free-style wrestlers are able to do this. All of the wrestlers are believers in the religion. More than the half of the greco-roman wrestlers think that marriage is necessary to share life with person you love but for free-style wrestler marriage is necessary because it's a must in the Islam religion. It is concluded that religious thoughts and values are affective in marriage.-112- 57.5 % of the wrestlers of greco-roman style sit togather with their wifes when they go and visit their friends' families but 47.5 % of the wrestlers of free style sit saparetly from their wifes in the same case. We may say here that free style wrestlers' families are more conservative and abstain from men in such incidences. If this investigation can be a reference study for the further ones, with it's limited investigation area and its results in our changing world and society, it will have accomplished the result that is expected from it.
Collections