Somatotip yapıları spor yapmaya uygun çocukların spor branşlarına özgü yetenek düzeylerinin araştırılması (Ankara ili örneği).
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmanın amacı, somatotip yapılarının sporauygunlugu tespit edilen ilkögretim çagındaki çocukların spora özgüyetenek düzeylerine göre spor branslarına yönlendirilmesidir.Arastırmaya Ankara linde ögrenim gören somatotipyapıları spor branslarına uygunlugu tespit edilen7, 472'si kız, 418'ierkek olmak üzere 890 ilkögretim okulu ögrencisi katılmıstır.Arastırmaya katılan kız ögrencilerin yas ortalaması 9,43±0,52 yıl,erkek ögrencilerin yas ortalaması 9,5±0,56 yıl oldugu tespit edilmistir.Ögrencilerin fiziksel özelliklerini belirlemek için vücutagırlıgı ve boy uzunlugu ölçümleri yapılmıstır. Motorik yeteneklerinibelirlemek için dikey sıçrama, durarak uzun atlama ve 20 metre kosutestleri uygulanmıstır. Ayrıca ögrencilerin beden kitle indeksi veanaerobik güç degerleri hesaplanmıstır. Spora özgü yetenekdüzeylerini tespit etmek için ise basketbol, hentbol, voleybol vefutbol yetenek test bataryaları kullanılmıstır.Bu çalısmaya katılan 472 kız ve 418 erkek ögrenciye dörtyetenek test bataryası da uygulanmıs ve asagıdaki bulgularaulasılmıstır.Basketbolda 188 kız ve 168 erkek ögrenci, hentbol de149 kız ve 144 erkek ögrenci, voleybolda 159 kız ve 147 erkekögrenci, futbolda ise 162 kız ve 182 erkek ögrenci çok iyi ve iyi puanalmıstır.Bununla birlikte 156 kız ve 124 erkek ögrenci orta, kötüve çok kötü puan almıstır.Sonuç olarak, yetenek test bataryalarından çok iyi ve iyipuan alan çocukların somatotip yapılarının uygun oldugu sporbransında basarılı olabilecekleri düsünülmektedir.Bu çocukların ilgi ve istekleri de göz önündebulundurularak basarılı olabilecekleri spor branslarınayönlendirilmesi için okul yönetimleri ve ailelerin bilgilendirilmesigerektigi sonucuna ulasılmıstır.Anahtar Kelimeler; çocuk, sportif yetenek, yetenekseçimi, somatotip, sportif brans The purpose of this study is to guide elementary schoolstudents, whose somatotype structures are identified as appropriatefor sports, into branches of sports according to their ability levelspeculiar to sports.890 elementary school students (472 boys and 418 girls)studying in Ankara whose somatotype structures are identified asappropriate for branches of sport participated in this study. Meanages of female and male students are found to be 9.43±0.52 and9.5±0.56 years, respectively.In order to identify students? physical characteristics,their body weights and heights were measured. Students? motorskills were identified by applying a series of tests including verticaljump, standing long jump, and 20 meter run. Students? body massindex and anaerobic power values are calculated as well.Furthermore, ability test batteries for basketball, handball, volleyballand soccer were used to determine students? ability levels peculiar tosports.These four ability test batteries were administered to allthe female (472) and male (418) students and following findings wereattained.188 female and 168 male students in basketball, 149female and 144 male students in handball, 159 female and 147 malestudents in volleyball, and 162 female and 182 female students insoccer received very high or high scores.In addition to this, 156 female and 168 male studentsreceived intermediate, low or very low scores.In conclusion, it is considered that the students whoreceived very high or high scores in the ability test batteries can besuccessful in branches of sport that their somatotype structures areappropriate for.The study suggests that by also considering thestudents? interests and aspirations, school administrations andparents need to be informed to better guide the students intobranches of sports in which they can be successful.Key words: child, sport ability, ability assessment,somatotype, branches of sports.
Collections