İlköğretim matematik öğretmen adaylarının geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Es, Hasan | |
dc.contributor.author | Yarar, Saliha Hilal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:01:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:01:14Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/353098 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının geometri alan dilini kullanma becerilerini ve tutumlarını incelemektir. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinden rastgele seçilmiş yedi devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören, geometri dersi almış 2., 3. ve 4.sınıf 350 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; araştırmacı tarafından üç alan uzmanının görüşü alınarak geliştirilmiş açık uçlu sorularla çoktan seçmeli soruların yer aldığı Geometri Alan Dili Başarı Testi ile öğretmen adaylarının Geometri Alan Dilini Kullanmalarına Yönelik Tutum Ölçeğidir. Araştırmada kullanılan ölçeklerin ön uygulaması 2012-2013 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi ile Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören 300 öğrenci ile yapıldıktan sonra asıl uygulama maddeleri son halini almıştır. Ölçek ve testten elde edilen veriler SPSS 20.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Kruskal Wallis, Mann Whitney U ve başarı ile tutum arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Spearman Korelasyon Testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının geometri alan diline yönelik tutumları ve başarıları cinsiyete, mezun oldukları ortaöğretim kurumuna, öğretim şekline, yaşa ve harhangi bir yerde çalışma durumuna göre anlamlı fark göstermemiştir. Ancak geometri alan dili başarıları sınıf düzeyine göre anlamlı fark göstermiştir. Bulgulara göre 2. Ve 3. Sınıf öğrencilerinin başarıları birbirine denk iken her iki sınıftaki öğrencilerin 4. Sınıflara göre daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Sınıf düzeyi ile tutum arasında ise anlamlı bir ilişki kurulamamıştır. Adayların geometri alan diline yönelik tutumları ile başarıları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır. Bulgulara göre öğretmen adaylarının geometri alan dili başarıları bölgelere göre anlamlı bir değişiklik göstermektedir. Buna göre İç Anadolu Bölgesi'ndeki, Karadeniz Bölgesi'ndeki ve Ege Bölgesi'ndeki üniversitelerin puan ortalamaları Akdeniz Bölgesi'ndeki, Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki ve Güney Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki üniversitelerin puan ortalamalarından anlamlı derecede daha yüksektir. Yine Marmara Bölgesi'ndeki üniversitenin puan ortalaması Akdeniz Bölgesi'ndeki üniversitenin puan ortalamasından daha yüksektir. Öğretmen adaylarının geometri alan diline yönelik tutumları bölgelere göre anlamlı değişiklik göstermektedir. Güney Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki ve Ege Bölgesi'ndeki üniversitelerin tutum puanı ortalamaları Marmara Bölgesi'ndeki, Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki ve Karadeniz Bölgesi'ndeki üniversitelerin tutum puanı ortalamalarından anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this research was to analyze the skills and attitudes of candidate primary school mathematics teachers in the use of geometry language. A screening model was used as the research model, and the study sample consisted of 350 candidate teachers who had taken geometry class, and who, during the 2012–2013 academic year, were studying in the second, third or fourth years of primary school mathematics teaching departments in seven state universities, selected randomly from seven geographical regions in Turkey. The utilized data collection tools were the Geometry Language Success Test developed by the researcher based on the opinions of three experts, and comprising open-ended and multiple-choice questions, and the Geometry Language Use Attitude Scale for candidate teachers. The study items were finalized after conducting a pre-test of the scales used in the research on 300 students of the Gazi University Faculty of Education and the Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education in 2012–2013 academic year. The data collected through the scale and the test was analyzed using the SPSS 20.0 program. Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests were used for the analysis of the data, while a Spearman Correlation Test was applied to determine the relationship between success and attitude. The results of the study revealed no significant differences in the candidate teachers' attitudes towards, and success in the use of, geometry language in terms of gender, which elementary school they graduated from, education method, age or employment status. However, their university education year had a significant effect on their success in the use of geometry language. According to the findings, the success rate of the second- and third-year students were equal, being more successful than those studying in the fourth year. In contrast, no significant relationship was identified between education year and attitude. A low positive relationship was determined between the candidates' attitudes towards geometry language and their success. Based on the findings of the study, it was ascertained that the success rates of the candidate teachers in the use of geometry language differed significantly in the different regions, with point averages in the universities of Central Anatolia, the Black Sea region and the Aegean region being significantly higher than those in the universities of the Mediterranean region, and Eastern and Southeastern Anatolia. Furthermore, the point average of the university in the Marmara Region was determined to be higher than that of the university in the Mediterranean region. The candidate teachers' attitudes towards geometry language also differed significantly by region, with the attitude point averages of the universities in Southeastern Anatolia and the Aegean region being determined to be significantly higher than those in the universities in the Marmara region, Eastern Anatolia and the Black Sea region. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim matematik öğretmen adaylarının geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysis of the skills and attitudes towards the use of geometry language among candidate primary school mathematics teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Geometry teaching | |
dc.subject.ytm | Scientific process skill | |
dc.subject.ytm | Scientific skill | |
dc.identifier.yokid | 10083975 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 378312 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |