Fiziksel etkinlik kartları uygulamasının ilköğretim öğrencilerinin beden eğitimi derslerindeki fiziksel aktivite düzeyleri, ders içerikleri ve öğretmen davranışları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Fiziksel Aktivite Kartlarının ilköğretimokullarındaki birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarda okuyan öğrencilerin fizikselaktivite seviyelerine, ders içeriklerine, öğretmen davranışlarına, aynı zamanda dakız ve erkek öğrencilerin fiziksel aktivite seviyelerine etkisini araştırmaktır. Buamaçla Muğla İli merkez ilçeden seçilen 7 okul, 24 öğretmen ve 384 öğrencidirekt sistematik gözlem aracı olan SOFIT ile gözlenmiştir.Elde edilen bulgulara göre fiziksel aktivite kartları öğrencileriderste daha `aktif` kılmamıştır. `Yürüme` ve `koşma` seviyeleri düşerken`ayakta` durma seviyeleri artmıştır. Bununla birlikte, orta ve yüksek şiddettekifiziksel aktivite seviyelerinde de (OYŞFA) azalma söz konusudur. İlkgözlemlerde deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin `OYŞFA` değerlerineredeyse %50 iken, ikinci gözlemlerde bu oran her iki grupta da düşmüştür. Budüşüş deney grubundaki öğrenciler için daha belirgin olmuştur.Ders içeriği açısından bakıldığında fiziksel aktivite kartları iledersler daha çok `beceri` ağırlıklı işlenmiştir. İlk gözlemlere kıyasla `Oyun` ve`serbest oyun` oranları düşmüştür.Öğretmenler fiziksel aktivite kartlarıyla işledikleri derslerdeöğrencileri daha çok `egzersize teşvik` etmişlerdir. Bu olumlu gelişmeye paralelolarak öğrencileri daha az `serbest` bırakmışlar, daha az ders dışı işlerle (diğer)ilgilenmişlerdir. The aims of this study were to investigate the effects of usage of''the physical activity cards'' on physical activity levels, lesson contexts, andteacher behaviors of first, second and third grades elementary school students anddifferences in physical activity levels of girls and boys students. Total 384students and 24 teachers from 7 elementary schools from Mugla center wereobserved by SOFIT (System for Observing Fitness Instruction Time) is a directsystematic observation method.It was found that physical activity card has no effect to make''active'' students in a physical education lesson. Although there was an increasein 'standing'' levels, there were decrease in 'walking'' and 'running'' levels ofstudents during a lesson. Moreover, there was decline in moderate to vigorous(MVPA) physical activity levels. There was a decline post-observation MVPAlevel of both experiment and control groups while the MVPA levels of preobservationwere almost 50%. This decline is more prominent in experimentgroup students.When the physical activity cards was used, lesson context wasobserved mostly as 'skill'' while there were decrease in 'game' and 'free game'.Teachers motivated students to exercise in their class and they gavemuch lesser free time and they engaged much lesser other things during lessontime.77There was no statistical difference in physical activity levelbetween genders while the boys` physical activity levels were observed muchmore than girls. In post-observation of control group, there was an increase in`running` score of boys when compared with girls' score.As a result, the physical activity cards are useful materials fordevelopment of skill in physical education lessons. There will be positiveimprovements in physical activity levels, lesson context and teacher behavior ifsome factors like appropriate group size, enough materials and efficient classmanagement of teachers would be make better.
Collections