Yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Öğretir Özçelik, Ayşe Dilek | |
dc.contributor.author | Patir Erkek, Nazli | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:56:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:56:35Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351774 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenlerinin arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla Çankırı ili Orta, Kurşunlu ve Yapraklı ilçelerinde yatılı ve gündüzlü eğitim alan 300 öğrenci uygun örneklem yöntemi ile araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak İbrahim Yıldırım ve Özlem Haskan (2012) tarafından geliştirilen `Şiddet Eğilimi Ölçeği` ve Ahmet Akın (2007) tarafından geliştirilen `Özgüven Ölçeği` ile araştırmaya katılan öğrencilerin çeşitli sosyo-demografik özelliklerini saptamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada toplanılan veriler SPSS (Statistical English Packet For Social Science) programında ANOVA, t testi, Mann Whitney U-Testi ve Pearson Momentler Korelasyon katsayısı tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin yatılı ya da gündüzlü eğitim almalarının şiddet eğilimleri ve özgüvenleri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Hem yatılı hem de gündüzlü eğitim alan erkek öğrencilerin şiddet eğilimleri kız öğrencilerden yüksek çıkmıştır. Yatılı eğitim alan kız öğrencilerin dış özgüvenlerinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Yatılı eğitim alan öğrencilerden akademik başarısı orta ve yüksek düzeyde olan öğrencilerin özgüvenlerinin akademik başarısı düşük öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Hem yatılı hem de gündüzlü eğitim alan ve maaş karşılığı bir işte çalışan öğrencilerin şiddet eğilimlerinin çalışmayan öğrencilerden daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kardeş sayılarının, doğuş sıralarının, sınıf düzeylerinin, akademik başarılarının ve yaşlarının şiddet eğilimi üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yatılı eğitim alan öğrencilerin şiddet eğilimi ve özgüvenleri arasında ters yönlü çok düşük bir ilişki görülürken, gündüzlü eğitim alan öğrencilerin şiddet eğilimi ve özgüvenleri arasında doğru yönlü çok düşük bir ilişki görülmüştür. Araştırma sonunda öğrencilerin şiddet eğilimlerini azaltmaya, özgüvenlerini arttırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Şiddet eğilimi, özgüven, yatılı eğitim, gündüzlü eğitim. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the relationship between tendency to violence and self-confidence among the secondary school students who take residential and day education. 300 students taking residential or day education in Orta, Kurşunlu and Yapraklı districts of Çankırı city were included in the study using appropriate sampling methods. The method – The Measure of Tendency to Violence - developed by İbrahim Yıldırım and Özlem Haskan in 2012, the method-The Measure of Self-Confidence- developed by Ahmet Akın in 2007 and the `Personal Information Form` prepared by the investigator to determine the socio-demographic characteristics of the students were utilized in the study as data collection tools. The data was analyzed using the statistical methods, ANOVA, t-test, Mann Whitney U-Test and the Pearson Correlation Coefficient via the program Statistical English Packet For Social Science (SPSS). The results of the study showed that taking residential or day education did not create a meaningful difference between the violent tendencies and the self-confidence of the students. The tendency to violence was higher in male students taking either residential or day education compared to female students. Female students taking residential education had higher outer self-confidence than male students. Among the students taking residential education, the students with intermediate or high level academic success were more self-confident than the students with low academic performance. The students taking either residential or day education and working at a job with salary had more tendency to violence compared to the students who did not work. It was identified that the number of siblings students have, the order they were born, the social class they belonged to, the level of their academic achievement and their ages did not play an important role in their tendencies to violence. Although a slight negative correlation has been observed between the tendency to violence and self-confidence among the students taking residential education, the same comparison resulted in a slight positive correlation among the students taking day education. The results of this study provide recommendations for decreasing violent tendencies and increasing self-confidence of the students.Key words: Tendency to violence, self-confidence, residential education, day education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigating the relationship between tendency to violence and self-confidence among the secondary school-students taking residential and day education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Violence | |
dc.subject.ytm | Puberty | |
dc.subject.ytm | Self confidence | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Boarders | |
dc.identifier.yokid | 10135502 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 450210 | |
dc.description.pages | 169 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |