Türkiye`de Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulullarında görev yapan öğretim elemanlarının fiziksel aktivite ve yaşam kalitelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yapılan araştırmanın seçilmesinde Türkiye'deki Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda görev yapan Öğretim elemanlarının fiziksel aktivitenin önemi konusunda farklı meslek gruplarına göre daha bilinçli olduğu düşünülmesinden dolayıdır. Fiziksel aktivitenin yanı sıra, yaşam kalitesinin fiziksel aktivite düzeyinden nasıl etkilendiğinin ortaya koyulmasını hedeflenmiştir.Araştırmanın evrenini Türkiye'de yükseköğretim veren Beden Eğitimi ve Spor okullarında görev yapmakta olan öğretim elemanları, araştırmanın örneklemini ise bu kitleden rastgele seçilen 94 erkek 38 kadın katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada katılımcıların fiziksel aktivite seviyeleri Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (International Physical Activity Questionnaire, IPAQ) kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcıların Yaşam kalitelerini ölçmek için ise SF?36 ölçeği kullanılmıştır.Çalışmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve tabloların oluşturulması amacıyla SPSS (Statistical Package for Social Sciences) versiyon 19 kullanılmıştır. Dağılımların uygunluğu ve varyansların homejenliği test edilerek, parametrik testler vasıtası ile ikili ve çoklu karşılaştırmalar yapılmıştır. İkili karşılaştırmalar için Bağımsız Değişkenlerde T-Testi, çoklu karşılaştırmalar için Tek Yönlü Varyans Analizi(One Way Anova), grup içi karşılaştırmalar için(Post-Hoc) Tukey testleri kullanılmıştır. Çalışmada katılımcıların ortalama MET değeri 2351,87 MET dk/hafta'dır. Buna göre; Türkiye'deki Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim görevlilerinin % 17,4'ünün aktif olmadığı, % 50'sinin düşük aktif olduğu, % 32,6'sının yeterli aktif olduğu bulunmuştur.Katılımcıların yaşam kalitesi skorları incelendiğinde; Fiziksel işlev ortalamasının; 77,05, Fiziksel rolün; 79,47, Ağrının;80,91, Genel sağlık algısının; 82,50, Yaşamsallığın; 87,58, Sosyal işlevin; 81,33, Mental rolün;76,18, Mental işlevin; 85,64, Fiziksel sağlık skorunun; 49,79, Mental sağlık skorunun; 55,44 olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak beden eğitimi bölümlerinde görev yapmakta olan öğretim görevlilerinin yaşam kaliteleri yüksek, fiziksel aktivite düzeyleri ise düşük seviyede çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi In this study, the reason of choosing of this research was due to opinion that School of Physical Education and Sport Faculty members who served in Turkey were more self-conscious according to the different occupational groups about the importance of physical activity. It was targeted to determine how the quality of life affected by the level of physical activity as well as physcical activity. Population of the study was School of Physical Education of Sport faculty members who served at the level of higher education in Turkey. The sample of the study contains 94 men and 38 women were randomly selected from this population. Physical activity levels of the participants in the study were determined using International Physical Activity Questionnaire, IPAQ. The SF-36 scale was used to measure the quality of life of the participants.In order to evaluation of the data obtained from the study and create the tables, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) version 19 was used. Appropriateness of distributions and homogeneity of variances were tested, binary and multiple comparisons were made by means of parametric tests. Independent variable t-test for binary comparisons, One Way Anova for multiple comparisons, for intra-group comparisons (post-hoc) Tukey tests were used. Participants in the study an average value of MET is 2351.87 MET min / week. Accordingly, School of Physical Education and Sport in Turkey, 17.4% of faculty members is not active, 50% is low active, 32.6% were found to be active enough.Analysis of quality of life scores of the participants was found as `average physical function` 77.05, `physical role` 79.47, `pain` 80.91, `general health perception` 82.50, `vitality` 87.58, `social function` 81.33, `mental role` 76.18, `mental function` 85.64, `physical health score` 49.79, `mental health score` 55.44.As a result, it is understood that faculty members who are served for departments of physical education and sport has high quality of life and low physical activity level.Keywords: Physical activity and quality of life
Collections