Show simple item record

dc.contributor.advisorMirici, İsmail Hakkı
dc.contributor.authorHergüner, Sinem
dc.date.accessioned2020-12-29T07:55:21Z
dc.date.available2020-12-29T07:55:21Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-04-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351398
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, bir senelik yoğun bir İngilizce eğitimi ile İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen farklı alanlardan üniversite öğrencilerinin Algılanan Duygusal Zekâları, Beş Büyük Kişilik Özellikleri ve dört dil becerisindeki akademik başarıları arasındaki ilişkileri inceleyerek Algılanan Duygusal Zekâ ve Beş Büyük Kişilik Faktörünün dört dil becerisi (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) akademik başarıları ve genel İngilizce'deki akademik başarıları üzerindeki yordayıcı gücünü belirlemektir. Bu araştırmanın evrenini Üniversite'nin hazırlık sınıfında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklem grubu 2013-2014 yılında Gazi Üniversitesi Yabancı Diller Okulu'nun İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler, Mühendislik, Mimarlık ve Fen Bilimleri fakültelerinde okuyan 1220 öğrenci arasından rastgele yöntemle seçilmiş olan 211 gönüllü öğrenci (107 kız, 104 erkek öğrenci) ile oluşturulmuştur. Araştırmada betimsel ve nicel bir yöntem kullanılmıştır. Algılanan Duygusal Zeka'yı ölçmek için kullanılan Duygusal Zeka Ölçeği, Schutte ve diğerleri (1998) tarafından geliştirilen Schutte Duygusal Zeka Ölçeği'nin Austin, Saklofske, Huang ve Mckenney (2004) tarafından yeniden düzenlenmiş ve Tok, Moralı ve Tatar (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış hâlidir. Ölçekte 41 madde yer almaktadır ve genel Algılanan Duygusal Zeka puanının yanısıra İyimserlik/Ruh Hali Düzenlemesi, Duygu Değerlendirmesi ve Duygu Kullanımı için alt ölçek puanları sunmaktadır. Tatar (2005) tarafından geliştirilen Kısa Beş Faktör Kişilik Envanteri, Nevrotiklik, Dışadönüklük, Deneyime Açıklık, Uygunluk ve Sorumluluk Duygusu ile Hareket Etme özelliklerinden oluşan Beş Büyük Kişilik Faktörünü ölçen beşli likert yapıda 85 maddeden oluşan kişilik envanteridir. Katılımcılar aynı zamanda cinsiyet, yaş, branş, öğrenci numarası ve öğretim yılı ile ilgili genel demografik sorular cevaplandırmıştır. Elde edilen betimsel istatistiksel verilerin analizinde SPSS 20.0 istatistik analiz yazılımı üzerinde Pearson korelasyon katsayısı ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları dil öğrencilerinin Beş Büyük Kişilik Özelliği ve Algılanan Duygusal Zekaları arasında anlamlı ölçüde negatif ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, Beş Büyük Kişilik Özelliği ve Algılanan Duygusal Zeka'nın dil becerilerinde akademik başarı kabiliyeti ve not ortalaması üzerinde önemli seviyede tahmin kabiliyeti bulunmaktadır. Bunun yanında cinsiyet ve branş değişkenlerinin dil öğrencilerinin başarısında önemsiz olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractThe aim of the present study is to research the associations among Trait Emotional Intelligence (TEI), Big Five Personality Traits (BFPT) and the academic success of the students in four language skills and to determine the predictive power of TEI and BFPT for academic success in language skills namely reading, writing, listening and speaking in English and overall academic success in EFL college students from different majors and having one-year intensive English education.The universe of the study is the college students at preparatory schools. The sample of the study includes randomly chosen 211 willing students (107 females, 104 males) out of 1220 students from the School of Foreign Languages of Gazi University in 2013- 2014 academic year. They were from the Faculty of Economics and Administrative Sciences, the Faculty of Engineering, the Faculty of Architecture and the Faculty of Sciences.In this study a descriptive and quantitative method was applied. The Emotional Intelligence Scale developed by Schutte et al. (1998),Schutte Emotional Intelligence Scale was revised by Austin, Saklofske, Huang, and McKenney (2004). Tok, Moralı, and Tatar (2005) adapted the scale for Turkish populations.In this study, the translated Turkish version was used in order to measure TEI. The TEI scale includes 41 items and provides an overall TEI score together with three subscale scores, which are Optimism/Mood Regulation, Appraisal of Emotion and Utilization of Emotion. The Short Form Five Factor Personality Inventory developed by Tatar (2005) was used in the studyto assess BFPT namely, Neuroticism, Extroversion, Openness to Experience, Agreeableness, and Conscientiousness. It is an 85-item personality inventory in a 5-point scale design. Participants also responded to general demographic questions about gender, age, major, student numbers, and school year. In order to analyze the obtained data set descriptive statistics, Pearson correlation coefficient ANOVAandregression analyses were applied through SPSS 20.0 statistical analysis software.The findings of the study showed that there is a significant negative relationship between BFPT and TEI of the language learners. Also, BFPT and TEI have certain levels of predictive ability of academic success in language skills and in GPA. However, the variables of gender and major are insignificant in the success of language learners.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTrait emotional intelligence and big five personality traits as predictors of academic success in efl classes
dc.title.alternativeİngilizce yabancı dil sınıflarında akademik başarıyı yordayanlar olarak algılanan duygusal zeka ve beş büyük kişilik faktörü
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-04-06
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFive factor personality model
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmMultiple intelligence
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmPredict
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmUniversities
dc.identifier.yokid10106379
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid429425
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineİngilizce Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess