Bir ilin merkez 112 acil yardım istasyonlarında çalışan acil sağlık hizmetleri personeline düzenlenen olay yeri triajı (start yöntemi) hizmet içi eğitiminin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Olay Yeri Triajı (START Yöntemi) konusunda acil sağlık hizmetleri personelinin mevcut durum analizini yapmak, bu konuda hizmet içi eğitim düzenlemek ve düzenlenen hizmet içi eğitimin etkinliğini belirlenmek amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında; 2-3 Mayıs 2013 tarihlerinde 09:30-14:15 saatleri arasında Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü halk sağlığı konferans salonunda hizmet içi eğitim düzenlenmiştir. Hizmet içi eğitime Sakarya merkez 112 acil yardım istasyonlarında görev yapan personel katılmıştır. Hizmet içi eğitim öncesinde sırası ile `Anket Formu` ve `Ön Test` uygulanmıştır. Hizmet içi eğitimin sonunda eğitimin tamamına katılan kişilere `Son Test` uygulanmıştır. Kullanılan formlar aracılığı ile örneklemin tanımlayıcı özellikleri belirlenmiş, ön test ve son test puanları hesaplanmıştır. Hizmet içi eğitimin sonrasında test puanlarında meydana gelen değişimler ve değişimlerin nedenleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamına alınan personelin mevcut durumlarının analizinde ve hizmet içi eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesinde t-testi kullanılmıştır. Ön test ve son test puanları arasındaki farkın analizinde bağımlı gruplarda t-testi kullanılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda iki bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. İncelenenlerin çoğunu kısa süre önce mezun olmuş çalışma deneyimi az personelin oluşturması, incelenenlerin görev yaptıkları birimlerde triaj tatbikatı düzenlenmemesi, incelenenlerin daha önce katıldıkları triaj ile ilgili düzenlenen eğitimlerin yeterli düzeyde olmaması, triaj konusundaki bilgilerde henüz bir standart sağlanmamış olması nedenleriyle ön test sonuçlarının genel olarak başarısız olduğu belirlenmiştir. İnteraktif eğitim yöntemlerinin kullanılması nedeniyle son test sonuçlarının ise genel olarak başarılı olduğu belirlenmiştir. İncelenenlerin son test puan ortalamaları (75,34) ön test puan ortalamalarından (57,53) yüksek bulunmuştur. Bu farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=0,000<0,05). Hizmet içi eğitimin ile interaktif eğitim yöntemlerinin personelin bilgi düzeyinde artış sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. The goal was to evaluate of the current situation of emergency medical services personnel on `Field Triage (START Method)`, organize of in-service training on the subject and detect the effectiveness of the in-service training. Within the scope of the study, an in-service training was organized between at the 9:30 and 14:15 in the public health conference hall in Sakarya province health directorate at 2nd and 3rd on may 2013. The personnel of central 112 emergency help stations of Sakarya attended the in-service training. `Survey Form` and `Pre-Test` was applied respectively before in-service training. `Post-Test` was applied to personnel participating in training all after the in-service training. Descriptive characteristics of the sample were determined and scores of `Pre-Test` and `Post-Test` were calculated by used forms. Resultant changes in the test scores and the reasons for them were studied to determine after the in-service training. T-test was used to evaluation of the effectiveness and the current situation of the sample of in-service training. Paired t-test was used to evaluation of the difference between pre-test and post-test scores. Two independent samples t-test and ANOVA was used to evaluation of in comparisons between groups. Pre-test scores generally unsuccessful for reasons that most of the sample was newly graduated and work experience less personnel; the triage exercise was not regulated in the sample's served units; the sample that had joined previously the in-service training were not enough about the triage; standardized of informations about the triage was not sufficiently provided. Post-test scores generally successful for reason was the use of interactive teaching methods. Average of post-test scores (75,34) was higher than average of pre-test scores (57,53). This difference was significant in statistical terms (p = 0,000 <0,05). It was concluded that the in-service training and interactive teaching methods increase the knowledge of the personnel.
Collections