Yönetici hemşirelerin eleştirel düşünme becerileri ile araştırma kullanım engelleri ve kolaylaştırıcılarına ilişkin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Ankara ilinde üniversite, kamu ve özel hastanelerde yönetici pozisyonlarında görev yapan hemşirelerin eleştirel düşünme becerileri ile araştırma kullanım engelleri ve kolaylaştırıcılarına ilişkin algılarını belirlemektir. Tanımlayıcı türde yapılan bu çalışmanın örneklemini iki üniversite, altı kamu ve iki özel hastanede çalışan 220 yönetici hemşire oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları; yönetici hemşirelerin demografik ve çalışma özelliklerini içeren soru formu, Araştırma Kullanım Engelleri Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'dir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, one-way anova testi ve Pearson Korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada yönetici hemşirelerin California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'nden aldıkları puan ortalaması düşük düzeyde (219,00±19,82) bulunmuştur. Araştırmada yönetici hemşirelerin araştırma kullanımıyla ilgili en yüksek engel algısı hemşire, en düşük engel algısı araştırma faktörüne ait bulunmuştur. Yönetici hemşirelerin en fazla orta-yüksek derecede engel olarak belirttiği madde `Hemşirelerin araştırmaya ilgi duymaması` 'dır. Yönetici hemşirelerin %30,4'ü çalışma koşulları ve ortamının araştırma yapmaya ve araştırma kullanımına uygun hale getirilmesini en önemli kolaylaştırıcı olarak belirtmişlerdir. Çalışma sonuçları yönetici hemşirelere göre araştırma kullanımında öncelikli engelin hemşire faktörü olduğunu, yönetici hemşirelerin öncelikle kendilerinden kaynaklanan bu engeli ortadan kaldırmak için 8 Mart 2010 ve 19 Nisan 2011 yönetmeliklerinin hemşirelere tanımladığı araştırmacı görevini yerine getirebilmeleri için yönetsel anlamda destek olmaları gerektiğini ortaya koymuştur.Anahtar Kelimeler : Yönetici hemşireler, araştırma kullanımı, araştırma kullanım engelleri, araştırma kullanım kolaylaştırıcıları, eleştirel düşünme The purpose of this research is to determine the perception of nurses who work in managerial positions in university, public and private hospitals in Ankara concerning their critical thinking skills and research utilization barriers and facilitators. 220 nurse managers who work in two universities, six public and two private hospitals form the sample of this descriptive study. This research's data collection tools are; the questionary form that contains demographic and working characteristics of manager nurses, Scale of Research Utilization Barriers and Scale of Critical Thinking Disposition. In the analysis of the datas; descriptive statistics, t-test in independent groups, one way anova test and Pearson Correlation method were used. In this study; average scores of nurse managers taken from California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) are found in low levels (219±19,82). In this research; it is found that; the highest barrier perception of nurse managers depends on nurse factor, the lowest barrier perception depends on research factor. The item that manager nurses mostly stated as a medium-high level of barrier is `Nurses are not interested in the researches.` 30.4% of nurse managers state that; suiting working conditions and environment for making and using research is the most important facilitator. In this research; critical thinking levels of undergraduate-post graduate trained nurse managers are found significantly high in open-mindedness subscale. The research results revealed that; according to the nurse managers; the primary barrier in research utilization is nurse factor and to eliminate this obstacle which arises from themselves primarily; there is a necessity for nurse managers to support nurses managerially to fulfill their researcher task that 8 March 2010 and 19 April 2011 regulations defined.Key Words : Nurse Managers, research utilization, barriers of research utilization, facilitators of research utilization, critical thinking
Collections