Tip 1 diyabetli çocukların okulda diyabet yönetimiyle ilgili yaşadıkları güçlükler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
5-18 yaş grubu Tip 1 diyabetli çocukların okul ortamında diyabet yönetimiyle ilgili yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi amacıylayapılmış, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Çocuk Sağlığı veHastalıkları Anabilim Dalı, Çocuk Endokrin Polikliniği'nde yürütülen çalışmada 152 tip diyabetli çocuk veya ebeveyni araştırmaya dahil edilmiştir. Şubat 2013- Mayıs 2013 ayları arasında hastaneye kontrole gelen 5-10 yaş grubu çocuğun ebeveynine, 10-18 yaş grubu çocuğun ise kendine literatür ve uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafındangeliştirilen diyabet kontrolü soru formu yüz yüze görüme yöntemiyle uygulanarak, okulda diyabet kontrolünde yaşadıkları sorunlara yönelik veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler sayı ve yüzdelik dağılımlar ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre; araştırma kapsamına alınan çocukların diyabet tanı yaşlarının 6-9 yaş dönemi, 1-2 yıldır diyabet hastalığı olan çocukların olduğu grubun çoğunluğu oluşturduğu belirlendi. Çocukların %86,8'inin okulunda sağlık hizmet birimi ve %90,8'inin okulunda görev yapansağlık görevlisi/ hemşire bulunmamaktaydı.Çocukların %54,6'sının anne ya da babası diyabet uygulamaları geel sağlık durum takibi ve çocuğun diyetine uygun öğün teminini sağlamak için okula gelmektedir. Çocukların %61,2'si okulda diyabet hastalarına yönelik bir uygulama olması gerektiğinin düşünmektedir.Sonuç olarak, okula başlamasıyla metabolik kontrollerinin olumsuz yönde etkilenen diyabetli çocuklar bu dönemde ailesinin dışında bir yardımcıya ihtiyaç duymaktadır. Ayrıca okulun diyabetli çocuklara sunduğu imkanların artırılması, okul personeli ve öğrencilerin de diyabet konusunda bilgilendirilmesi gerektiği, diyabetli çocuk ve ailesinin de belirli aralıklarla diyabet eğitimleri düzenlenmesi gerektiği düşünüldü. Ayrıca bu çalışma ile diyabetli çocuklardan yola çıkılsa da diğer tüm çocuklar için de sağlığı koruma ve geliştirmeleri adına okullarda sağlık eğitimlerine yönelik çalışmaların ve okul sağlığı hemşireliğinin gerekli olduğu düşünülmektedir. It is a definitive research which was done in order to determine difficulties that children with Type 1 diabetes within the age group of 5-18 have in the school environment with regard to the management of diabetes. In the study performed in the Pediatric Endocrine Polyclinic of the Department of Children's Health and Diseases in Kocaeli University Research and Application Hospital, parents or children with 152 type diabetes have been included in the research. Question form of diabetes control developed by the researcher in accordance with expert opinion and literature was applied in person to the parents of children within the age group of 5-10 and to children within the age group of 10-18, who came to the hospital for control between the months of February 2013 – May 2013, and data for difficulties they have at school in terms of diabetes management were tried to be obtained. Data obtained were examined with numbers and percentage distributions.According to the results of the research, it was determined that the period of 6-9 ages of diabetes diagnosis age, of children included in the research forms the majority of the group of children who have diabetes for 1-2 years. There was not a healthcare service unit at the schools of 86,8% of children and there was not health officers/nurses working at the schools of 90,8% of children. Mothers or fathers of 54,6% of children come to the school in order to provide diabetes practices, follow-up of general health condition and supply of meal conforming to the diet of children. 61,2% of children considers that there should be a practice for diabetic patients at the school. Consequently, children with diabetes whose metabolic controls are negatively affected after starting to the school need an assistant apart from their parents in that period. In addition, it is considered that opportunities offered by the school to the children with diabetes should be increased, that school personnel and students should be informed on the subject of diabetes and that trainings of diabetes should be periodically organized for children with diabetes and their families. Furthermore, it is considered that, even though it was started with children with diabetes in this study, school health nursing and studies for health education at schools are necessary in order to protect and improve health, also for all other children.
Collections