Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tufan, Mümin | |
dc.contributor.author | Karakaya, Esra Gizem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:54:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:54:12Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-11-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351034 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ilesınıflarında eğitim alan kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışlarıarasında bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modelikullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kocaeli ilinde görev yapan 42 okul öncesiöğretmeni ile 4-7 yaş arası 42 kaynaştırma öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veritoplama araçları olarak, `Kişisel Bilgi Formu`, `Okulöncesi ve Anasınıfı DavranışÖlçekleri` ve `Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimini Değerlendirme Ölçeği`kullanılmıştır. Veri toplama araçları okul öncesi öğretmenleri tarafından doldurulmuştur.Veri analizinde ilk olarak betimsel istatistikler hesaplanmış ardından Mann Whitney U veKruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin kendi görüşlerinegöre sınıf yönetimi beceri düzeylerinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Analizsonuçlarına göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri çocukların yaş ve cinsiyetdeğişkenlerine göre farklılık göstermezken öğretmenin yaş, mesleki kıdem, mezun olunanokul türü ve kadro durumu değişkenleri ile anlamlı derecede farklılaşmaktadır.Kaynaştırma öğrencilerinin davranış ölçeğinden aldıkları puan doğrultusunda orta düzeydesosyal becerilere, yüksek düzeyde problem davranışlara sahip oldukları saptanmıştır.Öğrencilerin sosyal beceri ve problem davranış ölçeğinden aldıkları puanlar yaşdeğişkenine göre farklılaşmazken cinsiyet değişkeni ile anlamlı derecede farklılaşmaktadır.Sosyal beceri ve problem davranış ölçeklerinden alınan puanların öğretmenin demografiközellikleriyle anlamlı bir ilişkisinin olmadığı, buna karşın kaynaştırma öğrencilerinin içeyönelim problem davranışlarının öğretmenlerin kadro durumu değişkeninden anlamlıderecede etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin sosyal becerileriile problem davranışlarının negatif yönlü ve orta düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır.Araştırmanın son kısmında ise öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile kaynaştırmaöğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasında anlamlı bir ilişki olmadığıortaya konmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to determine the level of classroom management skills ofpreschool teachers and to investigate whether there is a relationship between classroommanagement skills of the teachers and social skills and problem behaviors of the inclusivechildren. The relational screening model was used as the research method. The workinggroup of the study consisted of 42 pre-school teachers working in Kocaeli province and 42inclusive children aged 4-7. The data collected through the tolls called PersonalInformation Form, Preschool and Kindergarten Behavior Scales and Assessment ofclassroom management in pre-school education. The questions were answered by the preschoolteachers. Mann Whitney U and Kruskal Wallis methods were applied to thegathered data for analyzing the descriptive statistics. The results revealed that theparticipant pre-school teachers had high classroom management skills in their point ofview. According to the results of analysis, the classroom management skills of teachers donot differ according to the age and gender variables of the children but the classroommanagement skills of the teachers differ significantly with the age, occupational seniority,graduated school type and staff status variables. Inclusive children were found to have moderate social skills and high level of problem behaviors according to the points they gotfrom the behavior scale. The scores of children's social skills and problem behavior scaledo not change according to the age variable, but they differ significantly by gendervariation. It was found that the scores of social skills and problem behavior scales were notsignificantly related to the demographic characteristics of the teachers, whereas the inwardproblem behaviors of the inclusive children were significantly affected by the staff statusvariable of the teachers. Besides, it has been determined that social skills and problembehaviors of children are negatively and moderately related. In the last section of the study,it was revealed that there is no meaningful relationship between the classroommanagement skills of the teachers and the social skills and problem behaviors of theinclusive children. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between social skills and problem behaviors of inclusive children and classroom management skills of preschool teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-29 | |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Managerial skill | |
dc.subject.ytm | Inclusive education | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Problem behavior | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.identifier.yokid | 10171191 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 485917 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |