Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldıran, İbrahim
dc.contributor.authorBozdemir, Oğuz
dc.date.accessioned2020-12-29T07:53:13Z
dc.date.available2020-12-29T07:53:13Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350747
dc.description.abstractBasketbol oynayan farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin spor ortamındaki empati becerileri ile fair play davranışları arasındaki ilişkinin incelendiği çalışmanın örneklem grubunu 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Kastamonu Merkez ile Azdavay, Tosya ilçelerinde bulunan dokuz ortaokul, on bir lise ve dokuz kulüp basketbol takımında oynayan 140'ı kız, 242'si erkek toplam 382 sporcu oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın amacı, basketbol oynayan farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin spor ortamındaki empati becerileri ile fair play davranışları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu, Erkuş ve Yakupoğlu tarafından geliştirilen `Spor Ortamında Empati Ölçeği` ayrıca Efe'nin 2006 yılında Okullararası Yarışmalara Katılan İlköğretim Öğrencilerinin Fair Play Davranışlarını Sergileme Sıklıkları başlıklı çalışmasında kullanmış olduğu anket, araştırmacı tarafından basketbola uyarlanarak kullanılmıştır. Veri toplama araçları, katılımcılara araştırmacı tarafından uygulanmış ve toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 17.00 paket programı ile analiz edilmiştir. Tek Örneklem Kolmogorov Smirnov Testi kullanılarak verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Normal dağılım gösteren verilere T Testi ve One Way Anova testi, empati becerileri ile fair play davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için de Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, basketbol oynayan öğrencilerin cinsiyet, okul türü, lise türü, sınıf düzeyi, annenin eğitim durumu, okul takımında oynadığı yıl, kulüp takımında oynayıp oynamadığı, kulüp takımında oynadığı yıl ile spor ortamında empati beceri düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunurken; diğer değişkenlerin spor ortamında empati beceri düzeyinde farklılaşmaya neden olmadığı görülmüştür. Basketbol oynayan öğrencilerin okul türü, lise türü, sınıf düzeyi, okul takımında oynadığı yıl, kulüp takımında oynadığı yıl, ailesinde basketbol oynayan kişilerin olup olmadığı ile fair play davranışlarını gerçekleştirme düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunurken; diğer değişkenlerin fair play davranışlarını gerçekleştirme düzeyinde farklılaşmaya neden olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, basketbol oynayan öğrencilerin spor ortamındaki empati becerileri ile fair play davranışları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractHorizons of a relationship between fair play behaviors with empathy skills of basketball playing students in different levels of study in sports atmosphere study has been constructed using the sampling domain of 382 number of students 140 of which is female and 242 is male which belongs to the competitors of interschool matches between 9 secondary and 11 high school students and 9 team players of a basketball club of central Kastamonu city, Azdavay and Tosya counties in 2013-2014 academic year and also member teams of basketball league, organized by Youngster Services and Sports City Managements between Azdavay, Merkez, and Tosya towns, players of nine secondary school, eleven high school and eleven amateur sports club teams. Aim of the study, which is constructed using relational scanning model, is to clarify if there's a notable relationship between fair play behaviors and empathy skills of students in sports atmosphere at different academic degrees of secondary and high school. Additionally, differentiation of assorted of variables in perception of behaviors of basketball playing students in different levels of education has been investigated. For this purpose, a Personal Information Form, `Empathy Scale in Sports Atmosphere` which has been developed by Erkus and Yakupoglu, and also `Fair Play Scale` which has been developed by Efe and Yildiran and adopted to basketball sport by the researcher has been applied to 382 number of students collect data. Data collection tools has been applied to participants and gathered back by the researcher. Collected data has been analyzed by SPSS 17.00 software tool. Normal distribution compliancy of collected data has been tested using One Sample Kolmogorov Smirnov Test and verified that normal distribution characteristics are shown. One Way Anova test has been applied to data showing normal distribution characteristics. Pearson Correlation Analysis has also been utilized. According to the findings of our research, while person's gender, type of school studied, type of high school studied, academic grade (class), mother's educational level, being or not being a player of a school team, period of being a school team player has a notable difference in empathy skill levels; other variables has been found to have no effect on their levels of empathy skills in sports atmosphere. Besides, type of school studied, type of high school studied, academic grade, period of being a school team player, period of being a club team player, presence of basketball players in their family of a basketball player student has found to have a meaningful difference in fair play behaviors, other variables has found to have no effect on realization level of fair play behaviors. It has been concluded that there is a positive relationship between empathy skills and fair play behaviors of basketball playing students.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleBasketbol oynayan farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin spor ortamındaki empati becerileri ile fair play davranışları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeA study on the relationship between empathy skills and fair play behaviours of basketball player students at different educational levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmBehavior of student
dc.subject.ytmBasketball
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmSport activities
dc.subject.ytmSport culture
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.subject.ytmFair play
dc.subject.ytmSport education
dc.identifier.yokid10154742
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid461464
dc.description.pages148
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess