Türkiye`de drama yöntemi ile yapılan çalışmaların etkililiğinin incelenmesi: Bir meta analiz çalışması
dc.contributor.advisor | Sarıkaya, Rabia | |
dc.contributor.author | Özbey, Ömer Faruk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:51:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:51:55Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-11-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350480 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı Türkiye'de drama yöntemi ile yapılan araştırmaların etki büyüklüğünün akademik başarı, kalıcılık, motivasyon, tutum, sosyal beceri değişkenleri bakımından meta analiz ile incelenmesidir. Meta analiz aynı konu üzerinde birbirinden bağımsız olarak yapılmış deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçları bir araya getirmek, daha güvenilir ve doğru sonuçlar elde etmek için istatistiksel yöntemlerin kullanılması sürecidir. Bu araştırmanın örneklemini son 10 yılda (2006-2016) Türkiye'de eğitimde yapılan drama çalışmaları oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından dâhil edilme kriterlerine uygun olarak hazırlanmış kodlama formu kullanılmıştır. Bu kapsamda Türkçe veya İngilizce yayımlanmış Ulusal Tez Merkezi üzerinden ulaşılan lisansüstü düzeydeki 61 çalışma ve 111 karşılaştırmadan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde meta analiz yazılımı olan CMA V3.0 programı kullanılmış ve bu program sayesinde yayın yanlılığı, etki büyüklüğü ve homojenlik testleri yapılmış ve analiz sonucunda akademik başarı, kalıcılık, motivasyon, sosyal beceri ve tutum değişkenleri için yayın yanlılığına rastlanmamıştır. Araştırmanın bulgularında drama yönteminin; akademik başarı üzerindeki etki büyüklüğü 1,24; kalıcılık üzerindeki etki büyüklüğü 0,85; motivasyon üzerindeki etki büyüklüğü 1,70; sosyal beceri üzerindeki etki büyüklüğü 1,02 ve tutum üzerindeki etki büyüklüğü 0,47 olduğu görülmüştür. Ayrıca drama yönteminin akademik başarı üzerindeki etki büyüklüğünün öğrenim düzeyine göre, uygulandığı derse göre ve uygulanma süresine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; drama yönteminin motivasyon üzerindeki etki büyüklüğünün uygulanma süresine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; drama yönteminin sosyal beceri üzerindeki etki büyüklüğünün öğrenim düzeyine göre ve uygulanma süresine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; drama yönteminin tutum üzerindeki etki büyüklüğünün öğrenim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Sonuç olarak drama yönteminin akademik başarı, kalıcılık, motivasyon ve sosyal beceri üzerinde pozitif ve güçlü yönde etkisi olduğu bulunmuşken tutum üzerinde pozitif ve orta büyüklükte bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular Cohen (1988) ve Thalheimer & Cook (2002) sınıflandırmalarına göre değerlendirilmiş ve karşılaştırılmıştır. Son olarak araştırmayla ilgili elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the effects of the studies which is designed drama method in Turkey on the variables of academic achievement, persistence, motivation, attitude and social skill by using meta analysis method. The meta-analysis method is the process of combining the results obtained from independent experimental studies on the same subject and using statistical methods to obtain more reliable and accurate results. This study sample consists of studies on drama-supported teaching in Turkey in the last 10 years (2006-2016). A coding form has been prepared in accordance with the inclusion criteria in the collection of data. In the collection of the data, the coding form was prepared in accordance with the inclusion criteria by the researcher. Within this scope, 61 studies and 111 comparisons were used at the level of the graduate students reached through the National Thesis Center published in Turkish or English. In the analysis of the data, CMA V3.0 program which is meta analysis software was used and publication bias, effect size and homogeneity tests were calculated by this program. In the study, there was no evidence of publication bias towards academic achievement, persistence, motivation, social skills and attitude. In the findings of the research; the effect size of the drama method on academic achievement was 1.24, the effect size of the drama method on persistence was 0.85, the effect size of the drama method on motivation was 1.70, the effect size of the drama method on social skill was 1.02 and the effect size of the drama method on attitude was 0.47. Furthermore, the effect size of the drama method on academic achievement showed a significant difference according to the level of education, the lesson applied and the duration of application; the effect size of the drama method on motivation was significantly different from the duration of application; the effect size of the drama method on the social skills showed a significant difference according to the education level and duration of application and the effect size of the drama method on the attitude was significantly different according to the education level was found. As a result, the drama method has been found to have a positive and strong effect on academic achievement, persistence, motivation and social skills. Although the drama method has a positive and moderate effect on attitude. The findings were evaluated and compared according to the classification of Cohen (1988) and Thalheimer & Cook (2002). End of research proposals have been made to applicants and researchers in the direction of the results obtained about the research. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkiye`de drama yöntemi ile yapılan çalışmaların etkililiğinin incelenmesi: Bir meta analiz çalışması | |
dc.title.alternative | Investigation of effectiveness on drama method studies in Turkey: A meta analysis study | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-07 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Meta analysis | |
dc.subject.ytm | Drama | |
dc.subject.ytm | Drama techniques | |
dc.subject.ytm | Dramatiziation method | |
dc.subject.ytm | Effectiveness | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Creative drama | |
dc.identifier.yokid | 10173623 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 485886 | |
dc.description.pages | 141 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |