dc.contributor.advisor | Yılmaz, Mehmet | |
dc.contributor.author | Arik, Selçuk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:51:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:51:48Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-12-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350459 | |
dc.description.abstract | Bu sistematik inceleme ve meta-analiz çalışmasının amacı, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerine etkisini araştırmaktır. Ayrıca, yayın yılı, yayın dili, yayın türü, ülke, öğrenim düzeyi, örneklem büyüklüğü, ölçme araçlarının soruları bakımından türü, ölçme aracını geliştiren bakımından türü, uygulama süresi, araştırma deseni, öğretmen etkisi, araştırmacı etkisi ve çalışmaların deney grubunda uygulanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yönteminin türü gibi moderatör değişkenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenme yöntemleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, meta-analize dahil edilme ve hariç tutulma kriterlerine dayalı olarak belirlenen toplam 57 birincil araştırma oluşturmuştur. Meta-analize dahil edilen bu 57 birincil çalışmadan toplam 114 etki büyüklüğü elde edilmiştir. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerinde etkisini belirlemek üzere rastgele etkiler modeline dayalı olarak meta-analiz gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, moderatör değişkenlerin analog ANOVA analizinde tamamen rastgele etkiler modeli veya karma etkiler modellerinden birisi kullanılmıştır. Sistematik inceleme sonuçları incelendiğinde araştırmaların çoğunluğunun: 2010 yılında, Türkçe dilinde, yüksek lisans tezi türünde, Türkiye'de, Ankara'da, kalıcılık testi yapılmamış, ilköğretim düzeyinde, örneklem büyüklüğü 51 ile 100 arasında, ölçme aracı araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve sadece nesnel sorulardan oluşan, güvenirlik ve geçerliği raporlanmış, geçerliği uzman görüşüne dayalı, güvenirliği Cronbach alfa katsayısına dayalı, gruplara rastgele atamanın yapıldığı deneysel desende, öntest-sontest kontrol gruplu, deney grubunda bilgisayar ve/veya teknoloji destekli öğrenme yönteminin kullanıldığı, deneysel uygulama süresinin dört ile altı hafta arasında değiştiği, deney ve kontrol gruplarında uygulamayı araştırmacının ve aynı öğretmenin gerçekleştirdiği, verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testinin kullanıldığı, çevre akademik başarısı (f=49, %87,5) ve çevreye yönelik tutum (f=27, %61) bakımından deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Meta-analiz sonuçları, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin, çevre eğitiminde geleneksel öğrenmeye kıyasla farklı sonuçları bakımından daha etkili olduğunu göstermektedir. Genel etki büyüklüğü sonuçları, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin geniş etki büyüklüğüne (g=1,463; Cohen, 1988) sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, genel etki büyüklüğü sonuçları yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin öğrencilerin çevre akademik başarısı üzerine (g=1,741; Cohen, 1988) ve öğrencilerin çevreye yönelik tutumları (g=0,931; Cohen, 1988) bakımından geniş etki büyüklüğüne sahip olduğunu göstermektedir. Moderatör analizi sonuçları ise, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları ve/veya aktif öğrenmeye dayalı çevre eğitiminin `yayın dili`, `yayın türü`, `ülke`, `öğrenim düzeyi`, `örneklem büyüklüğü`, `ölçme araçlarının soruları bakımından türü`, `ölçme aracını geliştiren bakımından ölçme aracının türü`, `öğretmen etkisi` ve `araştırmacı etkisi` bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. | |
dc.description.abstract | The main of this systematic review and/or meta-analysis was to examine the effectiveness of constructivist learning approach and active learning on environmental education. Furthermore, it was also examined the effects of some moderator variables which is publication year, publication language, type of publication, country, school level, sample size, type of assessment tool in terms of questions, type of assessment tool in terms of developer, duration of treatment, research design, teacher effect, researcher effect and constructivist learning approach and/or active learning type on constructivist learning approach and/or active learning methods. 57 primary studies selected based on inclusion and exclusion criteria were included in the meta-analysis. 114 effect sizes were obtained from this 57 primary studies included in the meta-analysis. Random-effects model was used to determine for the effectiveness of constructivist learning approach and/or active learning on environmental education. Also, fully random effects model and mixed effects model were used to moderator variables' analog ANOVA analysis. The results of systematic analysis are summarized in the most of studies: In 2010, in Turkish language, in the kind of MSc. thesis, in Turkey, in Ankara, no retention test was performed, at primary level, sample size between 51 and 100, assessment tool was developed by researcher and was consisted by solely objective questions, reliability and validity was reported, their reliability was examined with expert opinion, their validity was examined by Cronbach alpha, experimental design with randomly assigned clusters, pretest - posttest control group design, computer and/or technology based learning method were used in the experimental group, length of treatment between four and six weeks, control and experimental group conducted by the researcher and same teacher, analysis of data was done by independent samples t-test, environmental academic achievement (f=49, 87.5%) and environmental attitude (f=27, 61%) showed a significant difference in favour of the experimental group. Meta-analysis results indicate that constructivist learning approaches and active learning on environmental education are more effective on different outcomes when compared to traditional teaching methods on environmental education. Results on overall effect size shows high mean effect size of g=1.463 for constructivist learning approaches and active learning on environmental education. Furthermore, results on overall effect size shows high mean effect size of g=1.741, g=0.931 for constructivist learning approaches and active learning methods on environmental academic achievement, attitudes towards the environmental. The results of the moderator analysis show that `publication language`, `type of publication`, `country`, `school level`, `sample size`, `type of assessment tool in terms of questions`, `type of assessment tool in terms of developer`, `teacher effect` and `researcher effect` have a meaningful effect of constructivist learning approach and active learning methods. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerindeki etkisinin sistematik incelenmesi ve meta-analizi | |
dc.title.alternative | Systematic review and meta-analysis of the effectiveness of constructivist learning approach and active learning on environmental education | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-22 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Environmental education | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Active learning | |
dc.subject.ytm | Constructivist learning | |
dc.subject.ytm | Meta analysis | |
dc.subject.ytm | Learning effect | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Systematic analysis | |
dc.identifier.yokid | 10173457 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 485863 | |
dc.description.pages | 454 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |