İttihat Ve Terakki Partisinin beden eğitimi ve spor politikaları ve uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Avrupa düşünce ve fikir hayatını (pozitivizm, Darwinizm, milliyetçilik) teneffüs etmiş olan İttihatçılar, politik uygulama ve reform hareketlerini bu fikirler etrafında şekillendirerek Osmanlı Devleti'ni 20. yüzyıl bunalımından çıkartmak ve modernize etmek istemiştir. Bu bağlamda dönem itibariyle Avrupa'da revaçta olan, paramiliter ve sağlıklı nesillerin yetiştirilmesinde, moral değerlerin yükseltilmesinde ve ulus inşa sürecinde kullanılan beden eğitimi ve spor faaliyetleri İttihat ve Terakki Partisinin önemli politik tercih ve reform araçlarından biri olmuştur. İttihat ve Terakki Partisi, beden eğitimi ve spor politikalarında önceliği siyasi politikaların topluma yansıtılmasının bir başka aracı olan kulüp ve dernekçiliğe vermiştir. II. Meşrutiyet'in ilanı ile başlayan özgürlükçü ortam beraberinde bir takım sosyal gereksinimleri doğurmuş sosyalleşme, eşit hak ve özgürlükler bağlamında Cemiyetler Kanunu, at yarışları ve idman bayramları sosyal politikaların sonucu olarak uygulamaya sokulmuştur. İnsan kaynakları ve eğitimi konusunda yaşanan sorun, savaş meydanlarının en pratik ve etkili gücü at ihtiyacında da belirmiş, ordunun kurumsal yapısı içerisinde hara, depo ve çiftlikler kurularak çözüm aranmıştır. Ağır kış şartları ve arazi şartlarının hâkim olduğu Kafkas Cephesi'ndeki zorluklar, modern kayakçılığı askeri kaygılar güdülerek ordunun bir parçası haline getirmiştir. 1910 yılında tüm okullar beden eğitimi müfettişliğine getirilen Selim Sırrı Bey, okul programlarına yapılan değişikliklerle, beden eğitimi ve jimnastiği dar okul çevrelerinden kurtarılarak, tüm ülke sathına yaygınlaştırmıştır. Balkan ve I. Dünya Savaşları, yetişmiş insan ve topyekün savaş olgusunu İttihat ve Terakki Partisinin programına sokmuş, gençlerin savaş öncesi askeri talim ve terbiyeye tabi tutulmasını gündeme getirmiştir. Gençlerin fiziksel ve ruhsal açıdan hazır ve güçlü kılınması için kurulan paramiliter oluşumlar ise asker evlat yetiştirmek için seferber edilmiştir. Bu doğrultuda Müdafaa-i Milliye Cemiyeti (1913), Türk Gücü Derneği (1913), İzciler Ocağı (1914), Osmanlı Güç Dernekleri (1914) ve Osmanlı Genç Dernekleri (1916) kurulmuştur. Bu süreçte yukarda sayılan ve yasal statü ve hukuksal zemin kazandırılan beden eğitimi ve spor uygulamaları, İttihat ve Terakki Partisi tarafından birey ve toplum sağlığının ve fiziksel çöküşe geçmiş neslin en kısa ve ekonomik yoldan yükseltilmesinin yöntemi olarak kabul edilmiş ve sağlık politikalarının bir aracı olarak da değerlendirilmiştir. The Unionists who had been inspired by and had adopted the european thoughts and conception's life (positivism, Darwinism, nationalism) were aspired to save the Ottoman Empire from the 20th century's crisis and modernize it through the implementation of politics and reforming movement shaped around those thoughts. In this context, the Union and Progress Party has opted, for physical education and sports activities, used in the training of a paramilitary and a healthy generation, the promotion of moral values and nation-building process which was a popular orientation at that period in Europe, and the first political choice and reform tool as well. Within the scope of physical education and sports policies, The Union and Progress Party had given priority to clubs and associations as a tool in order to reflect emphasize the Turkist-trended policies towards the society. At that period, the efforts made for the nationalization of physical education and sports had been noticed. Along with liberal environment that was brought about by The second constitutional monarchy declaration, Associations' Codes, horse racing and training holidays were carried into execution as an outcome of social policies and were implemented within a context of socializing, equal rights and freedoms arisen from an ensemble of social needs. The issue witnessed in human resources and training, appeared in the need of horses as the most practical and effective power at the war field, then it was sought for a solution by building stud farms, warehouses and farms inside the institutional structure of the army. The difficulties faced in the Caucasian Front dominated by its severe winter and fields had transformed the modern skiing as a part of the army's discipline that propelled the military concerns. In 1910, Selim Sirri Bey was assigned at the Physical Education inspectorate and considering the changes made in school programs, physical education and gymnastics had come out from its narrow school environment, to spread through the entire country. The Balkan and First World War, has brought the facts of world war and human education to the Union and Progress Party's agenda and brought forward the necessity of the pre-war youth military training and education. A mobilization of paramilitary units had as objective the empowerment and preparation of the young community physically and psychologically by training young officers. In this regard, the Association of National Defense (1913), Turkish Power Association (1913), Scouts Range (1914), the Ottoman Power Associations (1914) and the Association of Young Ottomans (1916) were established. In this process, the physical education and sports applications, that gained the legal status and l back ground provided by the above-mentioned institutions, have been recognized by the Union and Progress as, the shortest and the most economic method to raise the generation of individual and community that suffered of health and physical collapse has been considered as a mean of health policy.
Collections