İşitme engelli ortaokul öğrencilerinin geometri öz-yeterlikleri ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Şimşek, Nurullah | |
dc.contributor.author | Çağliyan, Kenan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:50:49Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:50:49Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-02-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350257 | |
dc.description.abstract | Matematiğin önemli bir çalışma alanı olan geometri bireylerin düşünce gelişiminde, çevresini algılamasında, problem çözmesinde vb. bireylerin yaşamlarına önemli katkılar sunar. İşitme engelli öğrenciler içinde geometri öğrenimi oldukça önemlidir. Eski NCTM başkanlarından Shirly Frye (Van De Walle, Karp & Bay-Williams, 2013, s.93) `Tüm öğrenciler öğrenebilir fakat bu ne aynı şekilde ne de aynı gün içinde olur.` demiştir. Bu çalışmada işitme engelli ortaokul öğrencilerinin geometri öz- yeterliklerini ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerini belirleme hedeflenmiştir. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında Ankara, Kırıkkale, Niğde ve Konya illerinde işitme engelliler ortaokullarına devam eden 126 öğrenci ile yapılmıştır. Öğrencilere Van Hiele Geometri Testi, Geometri Öz-Yeterlik Ölçeği ve öğrenciler hakkında genel bilgileri içeren form uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler t-testi, anova, kay-kare testi, frekans, yüzde ve Pearson momentler çarpımı kullanılarak SPSS 22 programında incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgularda işitme engelli öğrencilerin Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinin ortaokul seviyesi için beklenenden düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin geometri öz-yeterliklerinin işaret dili bilme seviyesi ve birinci dönem matematik notlarına göre farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri ile geometri öz-yeterlikleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişki tespit edilmiştir. Bu çalışmanın bulgularının işitme engellilerle yapılacak olan geometri öğretimine, bu öğrenciler için hazırlanacak olan öğretim programlarına ve işitme engelli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerimize katkı sunacağı düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | Geometry, that is an important study field of Maths, contributes important help in person's thinking progress, in perceiving their environment, solving problem skills etc… in person's life. Geometry is also quite for the hearing-impaired students. Shirly Frye, the former head of NCTM, said (Van De Walle, Karp, & Bay-Williams, 2013, s.93) `All students can learn, but it doesn't happen neither in same way nor in same day`. With this study it was aimed that self-sufficiency and Van Hiele geometric thinking level of hearing-impaired students in secondary school. This study was made with 126 hearing-impaired students who are studying in secondary schools in Ankara, Kırıkkale, Niğde and Konya provinces in the second term of education year in 2015-2016. Geometry Test of Van Hiele, geometry scale of self-sufficiency and a form that contains general information about students was applied on students. Datas that were acquired with this study, was observed in SPSS 22 program by using t-test, anova, chi square test, percentage and products of pearson momentum. With this acquired materials in this study, it was observed that Van Hiele geometric thinking level of hearing-impaired students is lower than expected level for the secondary school students. It was also observed that geometry self-sufficiency of students became different according to level of knowing sign language and maths lesson grades in first term. Posivitely low level of connection was established between Van Hiele geometric thinking level and geometric self-sufficiency of students. With this study it was thougt that acquired materials in this study will contribute a help to teaching geometry for hearing-impaired students, to education program prepared for this students and to our teachers who will educate hearing-impaired students. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İşitme engelli ortaokul öğrencilerinin geometri öz-yeterlikleri ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Stating geometric self-sufficiency and Van Hiele geometric thinking levels of hearing impaired secondary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-24 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Hearing impaired | |
dc.subject.ytm | Hearing impaired children | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Van Hiele geometry | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Mathematical thinking | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Gemetric thinking | |
dc.identifier.yokid | 10182613 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 524684 | |
dc.description.pages | 72 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |