Ev merkezli sayı ve işlem eğitim programının okul öncesi çocukların erken matematik yetenekleri ile anne çocuk ilişkisi üzerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tezel Şahin, Fatma | |
dc.contributor.author | Akinci Coşgun, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:50:36Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:50:36Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-12-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350209 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumuna devam etmeyen çocuklara annelerin etkin katılımıyla verilen `Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programı`nın, çocukların erken matematik yeteneğine, anne çocuk ilişkisine ve annelerin çocuklarının sayı ve işlem becerilerine ilişkin farkındalıklarına etkisini incelemektir. Çalışmada, ön test-son test- kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen ile herhangi bir problem durumu için daha genel bir anlayış sağlayan nicel yöntemler ile problem durumuna yönelik daha derinlemesine bilgi sağlayan nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalıma grubunu Aksaray ilinde okul öncesi eğitim kurumlarına gitmeyen 48-65 aylık normal gelişim gösteren deney grubunda yer alan 13 çocuk ve kontrol grubunda yer alan 8 çocuk olmak üzere toplam 21 çocuk ve bu çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Erken Matematik Yeteneği Testi-3 (TEMA-3),Çocuk Ana Baba İlişki Ölçeği, Ev Ortamı Değerlendirme Ölçeği, Çocuğun Sayı ve İşlem Becerilerine Yönelik Anne Farkındalık Formu ve Eğitim Programına İlişkin Anne Görüşme Formu kullanılmıştır. Deney grubunda yer alan çocuklar ve bu çocukların annelerine 13 hafta boyunca `Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programı` uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ve bu çocukların annelerine ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırma sonucunda, `Ev Merkezli Sayı ve Işlem Eğitim Programının` çocukların erken matematik yetenek puanları, anne çocuk arasındaki `olumlu ilişki` puanları ile annelerin çocuklarının sayı ve işlem becerilerine yönelik farkındalıkları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. `Ev Merkezli Sayı ve Işlem Eğitim Programı`na katılan anneler eğitim programının çocuğun sayı ve işlem becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ve anne çocuk arasındaki olumlu ilişkiyi geliştirdiğini belirtmişlerdir. Çocukların matematikle ilgili neler yapabildiğini ve annelerin çocuklarının matematik becerilerinin gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini öğrendikleri yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca anneler `Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programı`nın çocukları için en önemli kazanımlarının `sayıları öğrenme, rakamları tanıma, geometrik şekilleri öğrenme, kardinal sayıların mantığını anlama, yeni oyunlar öğrenme, kendileri için ise en önemli kazanımların `anne çocuk arasındaki ilişkinin artması, çocuklarıyla daha kaliteli vakit geçirme, eğlenme ve günlük yaşamda matematiği daha çok kullanma` yönünde görüş bildirmişlerdir. | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to examine the effect of the `Home Based Number and Operation Education Program` which is given with mothers' active help as a home based education on children's early math skills, mother-child relations and mothers' impact on children's number and operation skills. In this study, children do not go to preschool. In the study, a mixed-research model was used that used quantitative methods that provide a more general understanding of any problem situation with qualitative methods that provide more in-depth knowledge of the problem situation with the experimental pattern with pre-test-post-test-retention test control group. The sample of the study consists of 21 children who are 48-65 monhts and normally developed and their mothers in the city of Aksaray. As data collection tool demographic form, TEMA-3, Child Mother Father Relation Scale, home observation scale, Maternal Awareness Form for Children's Number and Transaction Skills and Maternal Interview Form for the `Home Based Number and Operation Education Program` were used. Children and their mothers, who are in the experiment group, `Home Based Number and Operation Education Program` was applied for 13 weeks. Children and their mothers who are in the control group do not take any training. As a result of the study, it was found that `Home Based Number and Operation Education Program` has an impact on children's math skills scores, child-mother relations and mothere's awareness about their children's number and operation skills. Also, it is seen taht activity species and frequencies of mothers to support children's math skills increased. In addition to this, mothers who particiated in the `Home Based Number and Operation Education Program` said that children's number and operation skillls developed and they have a better relation between their children after this program. Besides, mothers mention that they have learned how they can be beneficial for their childten's math development and what children can do about math. Mothers think that the most important benefits of the program are `learning numbers and geometric shapes, recognizing numbers, understanding the logic of cardinal numbers, learning new games and playing with other family members` and also mothers mention that the most important gains for them is that increasing child-mother relation, spending a more qualified time with children, enjoying with children and using math in daily life. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ev merkezli sayı ve işlem eğitim programının okul öncesi çocukların erken matematik yetenekleri ile anne çocuk ilişkisi üzerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of the effect of home based number and operation education program on early mathematical abilities of preschool children and mother-child relationship | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-12 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Mother child relations | |
dc.subject.ytm | Family participation | |
dc.subject.ytm | Family education | |
dc.subject.ytm | Homeschooling | |
dc.identifier.yokid | 10179948 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 517915 | |
dc.description.pages | 183 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |