dc.contributor.advisor | Dönmez, Cengiz | |
dc.contributor.author | Yavuz, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:50:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:50:28Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-05-01 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350182 | |
dc.description.abstract | Araştırmada farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler müfredatlarında vatanseverlik değerinin yeri ve vatanseverlik değerinin işlenişi incelenmiştir. Elde edilen bulgular vatanseverlik türleri ile ilişkilendirilerek gerçekleştirilen uygulamaların ve müfredatın vatanseverlik türleri ile ilişkisi açıklanmıştır. Vatanseverlik kavram olarak geçmişi çok eskilere dayanmaktadır. Vatanseverlik eğitimi ile ilgili ilk bulgular doğdukları yere ve atalarından kalan topraklarına sadakatin öğretilmesi anlamında Spartalılara kadar uzanır. Sparta Devletinde vatanseverlik eğitimi özellikle erkek çocukların eğitim süreçlerinin tamamında göze çarpmaktadır. Spartalı erkek çocuklar bu eğitim sayesinde, şehirlerini kendilerinden daha çok seven, devleti için kendisini seve seve feda eden vatandaş/askerler olarak yetişmektedirler. Vatanseverlik eğitimi ise Avrupa merkezlidir. Vatansever (Patriot) kelimesine ilk defa İngiltere'de 17. yy.' da yazılmış bir sözlükte rastlanmıştır. Avrupa'da ortaya çıkışından sonra yaklaşık iki yüz yıl içerisinde siyasal bir boyut ve etki kazanmıştır (Berns, 1997).Vatanseverlik Avrupa'da ülkesine sevgi ve bağlılık olarak ifade edilirken, Amerika kıtasında farklı bir bakış açısı ile yorumlanmıştır. Bu durumun temel sebebi Amerika'nın bağımsızlık mücadelesi, kolonilerin Amerika'yı sömürge olarak elinde tutan İngiltere'ye ihanet anlamına geliyordu. Amerikalılar bu yüzden hem bağımsızlığın korunmasını sağlamak hem de yeni bir ulus meydana getirmek için kendilerine göre belirli bir değer ve prensiplere dayanan vatanseverlik anlayışı oluşturulmak istemiştir (Berns, 1997). Vatanseverlik eğitimi ile ilgili olarak seçilen ülkeler Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Singapur ve Türkiye'dir. Ülkeler seçilirken ülkenin resmi dilinin İngilizce veya Türkçe olmasına, ülkede hali hazırda Sosyal Bilgiler dersinin okutulmakta olmasına, Vatanseverlik Tutum ölçeğinin uygulanmasına yönelik çalışmalar olmasına dikkat edilerek seçim yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde ABD Singapur ve Kanada Sosyal Bilgiler öğretim programlarında Vatanseverlik değerinin doğrudan verilecek değerler arasında yer almadığı görülmüştür. Ülkemizdeki vatanseverlik değerinin programdaki yeri ise tamamen farklıdır. ABD, Singapur ve Kanada' Sosyal Bilgiler öğretim programında vatanseverlik değeri doğrudan karşımıza çıkmazken ülkemizde verilmesi gereken değerler arasında yer almaktadır. ABD, Singapur ve Kanada Sosyal Bilgiler programlarında vatanseverlik değeri programların temel çıktıları, temel standartları gibi merkez yapısında kendisine yer bulduğu görülmektedir. Bu başlıkların içerisinde yer vatanseverlik değeri genel hatlarıyla çok kültürlülük, farklılıklara saygı, demokrasi gibi değerler ile ilişkilendirilerek verildiği görülmektedir. Bu durumun temel sebebi ele aldığımız ülkelerin ulus devlet niteliği taşımıyor olmasıdır. Belirlenen ülkeler farklı kültürlerden ve milletlerden meydana gelmiş kozmopolit yapıdaki milletlerdir. Buna bağlı olarak da ırk ve millet üzerine değil de çok kültürlülük üzerine inşa edilmiş bir programları bulunmaktadır. ABD, Singapur, Kanada ve Türkiye'nin Vatanseverlik değeri uygulamalarının ve stratejileri incelendiğinde temel farkın Türkiye'nin ulus devlet niteliği taşımasıdır. Bu fark programın birçok noktasının diğer ülkeler ile farklılık göstermesine neden olmaktadır. Ülkemizde Sosyal Bilgiler programında `Türk Devleti, Türk Milleti` ifadelerine sıklıkla rastlanmaktadır. Doğal olarak da Vatanseverlik değeri bu duruma uygun olacak şekilde Millî Kültür, Millî Tarih vb. konularla pekiştirilerek verilmektedir. ABD, Singapur ve Kanada' da vatanseverlik algısı gönüllü aktiviteler yoluyla desteklenerek yükseltilmektedir. Her vatandaş Sivil Toplum Kuruluşları da aktif olarak görev almaktadır. Bunların içerisine öğrencileri de katabiliriz. Kariyer gelişiminde bu çalışmalar büyük önem arz etmektedir. Bu durum ülke olarak toplumsal farkındalığın yüksek tutulmasını sağlamaktadır. Örneğin, ABD de uygulanmakta olan `We the People` ve `Survival Learning` gibi projeler buna en güzel örneklerdir. Bu tür STK etkinlikleri, ABD' de okulların dışında da Vatanseverlik konusunda farkındalığı yükseltmekte ve halkın bir bütün olarak ABD vatandaşlığını benimsemesini sağlamaktadır. | |
dc.description.abstract | In the study, the place of patriotism value in the social sciences curricula of different countries and findings about the processing of patriotism value were examined. Obtained findings are explained in relation to patriotism practices and the relation of the curriculum with patriotism types. Patriotism is based on history as a concept. The first findings about patriotism education extend back to the Spartans in the sense that they were taught loyalty to the land where they were born and the remains of their ancestors. Patriotism education in the Spartan State is particularly striking throughout the education process of boys. Spartan boys are trained as citizens / soldiers who love their city more than themselves and sacrifice themselves for the state thanks to this education. Patriotism education is the center of Europe. The Patriot (Patriot) was first found in a dictionary written in England in the 17th century. It has gained a political dimension and influence within about two hundred years after its emergence in Europe (Berns, 1997). While patriotism is expressed in Europe as love and devotion to the country, it is interpreted with a different perspective on America. The main reason for this was that America's struggle for independence meant betraying Britain, whose colonies held America as colonial. The Americans therefore wanted to create an understanding of patriotism based on a certain value and principle in order to ensure the preservation of independence as well as to bring a new nation to the square (Berns, 1997). Patriotic education of selected countries regarding the United States, Canada, Singapore and Turkey. When the countries are selected, the official language of the country is English, and it is selected in the country, paying attention to the fact that the Social Studies course is being taught. When the findings from the research were examined, patriotism value in the US Singapore and Canada Social Studies curricula were not found to be among the values to be given directly. The value of patriotism in our country is completely different in the program. The values of patriotism in the USA, Singapore and Canada 's Social Studies curriculum are among the values that should be given in our country without direct antagonism. Although the value of patriotism in the US, Singapore, and Canadian Social Studies programs is not direct, it appears that the programs have their place in the core structure, such as the core outcomes and basic standards. Within these chapters it is seen that the value of patriotism is given in general terms by being associated with values such as multiculturalism, respect for differences, democracy. The main reason for this is that the countries we handle do not carry the quality of a nation state. The designated countries are the nations of cosmopolitan structure that come from different cultures and nations. Accordingly, there is a program built on multiculturalism, not on race and nation. USA, Singapore, Canada and Turkey's implementation of the value of patriotism and nation-state nature of Turkey's transport strategy is the basic difference is examined. This difference causes many points in the program to differ from other countries. In our country, the expression `Turkish State, Turkish Nation` is frequently encountered in the social studies program. Naturally, the value of patriotism will be appropriate for this situation, such as National Culture, National History and so on are reinforced with topics. In the USA, Singapore and Canada, patriotism perception is being promoted by voluntary activities. Every citizen is actively involved in NGOs. We can include students in these. These studies are of great importance in career development. This situation ensures that social awareness is kept high in the country. For example, projects such as `We the People` and `Survival Learning` which are being implemented in the USA are the best examples. Such NGO activities raise awareness of patriotism outside the schools in the United States and allow the public to embrace US citizenship as a whole. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgilerde vatanseverlik değerinin kazandırılmasında farklı ülke uygulamaları (ABD, Kanada, Singapur, Türkiye) | |
dc.title.alternative | Applications of social studies in different countries gaining patriotic value (US, Canada, Singapore, Turkey) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-01 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social studies education | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Patriotic | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | United States of America | |
dc.subject.ytm | Canada | |
dc.subject.ytm | Singapore | |
dc.subject.ytm | Turkey | |
dc.subject.ytm | Values education | |
dc.identifier.yokid | 10203727 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 527789 | |
dc.description.pages | 171 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |