Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları, uyku kalitesi ve akademik başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları, uyku kalitesi ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Merkez kampüste yer alan Eğitim, Fen, Edebiyat, Eczacılık, Hukuk, İktisadi ve İdari Bilimler, Tıp, Teknoloji ve Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde okuyan toplam kayıtlı 1260 öğrenci oluşturmuştur. Veriler öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini içeren 'Anket Formu', 'Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları (SYBD) II Ölçeği' ve 'Pittsburg Uyku Kalitesi Ölçeği (PUKÖ)' kullanılarak toplanmıştır. Veriler; Pearson Korelasyon Analizi, Cronbach Alpha katsayıları, t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Bonferroni testi, Kolmogorov-Smirnov testi, Mann-Whitney U testi, Kruskall Wallis Tek Yönlü Varyans Analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin; PUKÖ ve SYBD ölçeği toplam puan ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Akademik başarı düzeyi ile PUKÖ toplam puan ortalaması arasında negatif, SYBD II ölçeği puan ortalaması arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur(p<0,05). Bu sonuç sağlıklı yaşam biçimi davranışları daha iyi düzeyde olanların akademik başarı düzeylerinin daha iyi, uyku kalitesi kötü olanların akademik başarılarının daha düşük olduğu, uyku kalitesi iyi olanların daha fazla sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına sahip olduğunu göstermektedir. Üniversite öğrencilerinin akademik başarı düzeylerinin iyi olması için, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve uyku kaliteleri konusunda bilinçlendirilmesi önerilmektedir. This study has been conducted as a descriptive study to determine the relationship existing between healthy life behaviours, sleep quality and academic success among university students. The sample of the study is composed of enrolled 1260 students who study at the Faculty of Education, Science, Literature, Pharmacy, Law, Economics and Administrative Sciences, Medicine, Technology and Health Sciences at the Gazi University Central Campus study in the 2016-2017 academic year spring semester. Data were collected using 'Survey Form', 'Healthy Lifestyle Behaviour II Scale (HLSBS II) ' and 'Pittsburgh Sleep Quality Scale (PSQI)' which contain descriptive characteristics of students. Data were evaluated with analysis Pearson's correlation, Cronbach's Alpha coefficients, t-test, one way ANOVA, Bonferroni test, Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney u test, Kruskal Wallis one way analysis of variance. It was determined that there was a significant negative correlation between the mean scores of the total scores of PSQI and HLSBS II (p <0,05) of the students participating in the research. It was found out that there was a negative correlation between the academic achievement level and the PSQI total score average; and a significant positive correlation between the HLSBS scale point average and the PSQI positive score(p<0,05). This result shows that the students with better health lifestyle behaviours had better academic achievement, those with poor sleep quality had lower academic achievement, and those with better sleep quality had more healthy lifestyle behaviours. It is recommended that students at universities should be made aware of healthy lifestyle behaviours and sleeping qualities in order to have good academic achievement levels.
Collections