Show simple item record

dc.contributor.advisorPolat, İbrahim Ethem
dc.contributor.authorAlsaati, Zaineb Arif Abdulsaheb
dc.date.accessioned2020-12-29T07:48:47Z
dc.date.available2020-12-29T07:48:47Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-04-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/349841
dc.description.abstractÜlkeler arası iletişimin her geçen gün sıklaştığı dünyamızda yabancı dil öğrenimi büyük bir önem kazanmıştır. Bu sebeple hemen hemen bütün dünyada yabancı dil öğretim yöntemi ve yaklaşımları gün geçtikçe daha da geliştirilmektedir. Günümüzde artık klasik yabancı dil yöntemlerinin yanı sıra çeviri işleminden de yararlanılmaktadır. Bu haliyle çeviri, yabancı dil öğretiminde bir araç olarak ele alınmaya başlanmıştır. Bu çalışma, Arapça Mütercim Tercümanlık Bölümü'nde öğrenim gören öğrenciler ve simultane çeviri dalında uzmanlaşmak isteyenler için kısa ve öz bir çalışmadır. Tarihe bakıldığında çevirinin önemini net bir şekilde görebiliriz, çünkü insan iletişim ile var olan bir canlıdır. Sözlü çeviri çeşitleri ve yöntemleri zamanın gelişimine ve ilerlemesine bağlıdır. Bugün sözlü çeviri ve onun bir dalı olan simultane çeviri dünyanın en önemli çeviri dallarındandır. Bunun nedeni ise hızlı globalleşen dünyanın akışıdır. Bu nedenle simultane çeviri eğitimi ve geliştirme yöntemleri önemli bir dal haline gelmiştir. Bu konuda Türkçe ve Arapça kaynaklarında kıt ve yetersiz bilgiler yer almaktadır. Şüphesiz ki simultane çeviri becerisi insanın yeteneklerine dayalı bir çeviri türüdür, ancak bunun yanı sıra doğru eğitim ve bol pratik, simultane çeviriyle uğraşanlar için kaçınılmaz bir husustur.
dc.description.abstractForeign language learning has gained a great importance in our Word, because communication between countries is growing very fast. For this reason foreign language teaching methods and approaches are being developing more and more all over the World. Nowadays, traditional foreign language teachings methods as well as translation process are utilized. As a result, translation has begun to be consider as a tool for foreign language teachings. The purpose of this study is to advance a short and concise study for the students of the Arabic Translation Department and those who want to specialize in the simultaneous translation field. We can clearly see the importance of translation in the history, because human being is an animal that existing with communication. The types and methods of oral translation depend on the development and progress of the time. Today, oral translation in general, and, simultaneous translation in particular is one of the most important translation branches of the world. While the reason for this fastly development is globalizing Word. Therefore, simultaneous interpretation development methods have become an important branch of education. There is scarce and inadequate information in Turkish and Arabic sources about this branch. So we depend on new and practical methods from foreign sources. Undoubtedly, simultaneous interpretation is a kind of translation based on the talents of the human being, but the right training and practice, is an inevitable issue for a simultaneous interpreter.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMütercim-Tercümanlıktr_TR
dc.subjectTranslation and Interpretationen_US
dc.titleTürkçede ve Arapçada simültane çevirinin geliştirme yöntemleri
dc.title.alternativeDevelopment methods of simultaneous interpretation in Turkish and Arabic
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-28
dc.contributor.departmentYabancı Dil Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmArabic
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish translation
dc.subject.ytmTranslation
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmImmediately translation
dc.identifier.yokid10201260
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid527613
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess