Görsel olarak zenginleştirilmiş yenilikçi madde formatı geliştirilmesi ve uygulamalı olarak değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Kahraman, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Gören Kaya, Sebahat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:48:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:48:32Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-05-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/349789 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı görsel olarak zenginleştirilmiş (GÖZ) yenilikçi bir madde formatı geliştirmek ve uygulamalı olarak değerlendirmektir. GÖZ madde tasarımı, üniversite öğrencilerinin Duygusal Okur-yazarlık Becerilerinin (DOB) incelendiği bir alan araştırması üzerinden ve görsel metinler olarak fotoğrafların kullanıldığı maddeler ile çalışılmıştır. Araştırma deseni akademik yıl içerisinde farklı zamanlarda uygulanan dokuz ayrı uygulamayı kapsamaktadır. İlk olarak, bireylerin GÖZ maddelerine tepkilerini işaretlemede kullanmaları için bu çalışmada hazırlanmış olan 12'li işaretleme skalasındaki duygu durumlarının negatiften pozitife uzanan sırasının anlamlılığı incelenmiştir. 12'li duygu skalasındaki duygu durumlarının gruplandırıldığı, 7'li veya 5'li gibi, uygulamada daha kullanışlı ve pratik olabilecek ve arzulanan bireysel farklılıkların tespitine izin verecek alternatif bir işaretleme skalası oluşturulmuş ve 7'li bir sıralama ölçeğinin daha kullanışlı olduğuna karar verilmiştir. 7'li duygu durumu skalasının kategorileri Kısmi Puan Modeli ile çalışılmış ve teorik olarak anlamlı bir sıralamaya sahip oldukları görülmüştür. Diğer karşılaştırma GÖZ madde formatında her bir görsel için bireylerin birincil ve ikincil tepkilerinin alındığı veriler ile sadece genel tepkilerinin alındığı veriler arasında yapılmıştır. Grafiksel analizlerin yanında, bireylerin birincil, ikincil ve genel tepkileri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için parametrik olmayan bağımlı örneklemler için sıralı Wilcoxon signed rank testi uygulanmıştır. Çalışılan toplam 9 GÖZ maddenin 7'si için bireylerin birincil ve ikincil tepkileri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. (p<0.05). Bu bulgu, kullanılan görsel metnin duygusal içeriğinin basit olmadığı durumlarda, GÖZ maddeler için bireylerin birincil ve ikincil tepkilerinin ayrı olarak sorulmasının toplanan veriyi zenginleştireceğini desteklemektedir. Sonuçlar, görsel metinler kullanan yeni madde formatının Duygusal Okur-yazarlık gibi becerilerin ölçülmesinde, sadece yazılı metinler kullanan maddelere göre daha kullanışlı olabileceğini destekler niteliktedir. Anahtar Kelimeler; Yenilikçi madde formatı, duygusal okuryazarlık becerisi, görsel metin, derecelendirme skalası | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to develop and evaluate a new item design. The usefulness of the new item design, referred to as the Visually enhanced (VE) item design, was evaluated in a study that was carried out to assess university students' Emotional Literacy Skills (ELS). First, a try-out rating scale was developed for the design, which included a set of 12 emotional state categories, ordered from negative to positive.. The data collected across the 9 different administrations were supportive of one minor reordering of two adjacent emotional response categories and the use of a 7-point emotional ranking scale. Several response categories were combined according to these findings to obtain a final 7-point rating scale. Graph gradients of the observed cumulative frequency distributions and the Partial Credit Model estimates were supportive of the theoretical meaningfulness of the resulting 7-point rating scale. Next, the hypothesis that there would be additional and useful information in response data when respondents were asked to provide a secondary emotional response to the VE items was evaluated using graphical analyses and the Wilcoxon signed rank test. Differences were found to be statistical importance for 7 of the 9 VE items (p <0.05). This finding supports the hypothesis that asking respondents to distinguish their primary and secondary reactions when responding to the VE items is most likely to provide meaningful data when the content of the visual text used in the item is emotionally complex enough, for this was the case for the 7 VE items used in this study. The results suggest that the VE item design is a promising research area and should be further studied. Key words; Innovative item type, emotional literacy skills, visual text, rating scale | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Görsel olarak zenginleştirilmiş yenilikçi madde formatı geliştirilmesi ve uygulamalı olarak değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Development and evaluation of visually enhanced innovative item types | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-07 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Innovative item type | |
dc.subject.ytm | Rating | |
dc.subject.ytm | Photograph | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Emotional literacy | |
dc.identifier.yokid | 10207567 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 528242 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |