Üniversite öğrencilerinin kişilik yapılarının, zaman yönetimi ve serbest zaman tatmini ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kişilik yapılarının, zaman yönetimi ve serbest zaman tatmini ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Gazi, Selçuk ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi spor bilimleri fakültelerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 643 öğrencidir. Öğrencilerin kişilik boyutları için Karancı ve ark (2007) tarafından geçerlik ve güvenirliği yapılan Eysenck Kişilik Ölçeği-Kısaltılmış Formu, öğrencilerin zaman yönetimlerini değerlendirmek için, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Alay ve Koçak (2002) tarafından yapılan Zaman Yönetimi Ölçeği, öğrencilerin serbest zaman tatmin durumları ise geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Karlı, Polat, Yılmaz ve Koçak (2008) tarafından yapılan Serbest Zaman Tatmin Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için tanımlayıcı istatistikler, ölçek güvenilirlikleri için Cronbach's Alpha, verilerin dağılımı için Kolmogorov-Simirnov ve Shapiro-Wilk testleri, nonparametrik veriler için Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi, kişilik özellikleri ile zaman yönetimi ve serbest zaman tatmini arasındaki ilişki için de Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon katsayısı tekniğinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin kişilik yapıları ile zaman yönetimi alt boyutları arasındaki korelasyon analizi; Psikotisizm ve Nörotisizm ile zaman harcattırıcılar arasında negatif ilişki, Dışadönüklük ile zaman planlaması ve zaman tutumları arasında pozitif ilişki, Dışadönüklük ile zaman harcattırıcılar arasında negatif ilişki, Yalan alt boyutu ile de zaman planlaması ve zaman harcattırıcılar arasında pozitif ilişki olduğunu göstermiştir. Yine kişilik yapıları ile serbest zaman tatmini alt boyutları arasındaki korelasyon analizi; Nörotisizm ile psikolojik, eğitim, sosyal ve rahatlama tatmini arasında negatif ilişki, Dışadönüklük ile serbest zaman tatmini boyutlarının tamamı arasında anlamlı pozitif ilişkiler, Psikotisizm ile eğitim, sosyal, rahatlama ve fizyolojik tatmin arasında negatif ilişkiler; Yalan kişilik alt boyutu ile eğitim, sosyal, rahatlama ve estetik tatmin arasında pozitif anlamlı ilişkiler bulunmuştur. The aim of this research is the examination of the relationship of personality structures of university students with time management and leisure time satisfaction. The research has been designed by relational screening model. The sample of the research is 643 students that was chosen by simple random sampling method from Gazi, Selçuk, and Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, Sport Sciences Faculties. Eysenck Personality Scale-Abbreviated Form that Karancı and ark (2007) made its validity and reliability study was used for personality dimensions of the students, Time Management Scale that Alay and Koçak (2002) made its validity and reliability study has been used for evaluating the time management of students, Leisure Time Satisfaction Scale that Karlı, Polat,Yılmaz and Koçak (2008) made its validity and reliability study has been used for leisure time satisfaction situation of students. It has been benefited from descriptive statistics for data analysis, Cronbach's Alpha for scale reliability, Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk tests for data distribution, Mann-Whitney U and Kruskal-Willis Variance Analysis for nonparametric datas, Spearman Brown's Rank Correlation Coefficient technique for the relationship of personality characteristics with time management and leisure time satisfaction. The correlation analysis between personality structures of the students and sub-dimensions of time management shows negative relationship between psychoticism, neuroticism and time consuming things, positive relationship between extraversion, time management and time keeping, negative relationship between extraversion and time consuming things, positive relationship between lie sub-dimension and time planning with time consuming things. It has been found by using correlation analysis between personality structures and leisure time satisfaction sub-dimensions that negative relationship between neuroticism and psychological, education, social, relaxation satisfaction, meaningful positive relationships between extra version and all dimensions of leisure time satisfaction, negative relationships between psychoticisim and education, social, relaxation, physiological satisfaction, positive relationships between lie personality sub-dimension and education, social, relaxation, esthetics satisfaction.
Collections