Show simple item record

dc.contributor.advisorAykut, Çığıl
dc.contributor.authorÖzsoy, Burcu
dc.date.accessioned2020-12-29T07:46:11Z
dc.date.available2020-12-29T07:46:11Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-04-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/349222
dc.description.abstractBu araştırma ile özel eğitim öğretmenlerinin müdürlerle, öğretmenlerle ve ailelerle olan işbirliği düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Tokat il milli eğitim müdürlüğüne bağlı özel eğitim kurumlarında görev yapan 165 özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgiler formu ve Tschannen-Moran (2001) tarafından geliştirilen, Cerit (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan işbirliği ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde işbirliği düzeylerine ilişkin ortalamalar ve standart sapmalar hesaplanmıştır. İşbirliği düzeyleri ile diğer değişkenler arasındaki ilişkiler bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi ile SPSS 21 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel eğitim öğretmenlerinin müdürlerle, diğer öğretmenlerle ve ailelerle işbirliği içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin işbirliğinde ilk sırada diğer öğretmenleri sonra müdürleri son olarak da aileleri tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca özel eğitim öğretmenlerinin müdürlerle, diğer öğretmenlerle ve ailelerle olan işbirliği düzeylerinde cinsiyet, yaş, medeni durum, meslekte geçirilen süre, okul türü, eğitim durumu ve mezun olunan alan değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>0.05). Çalışılan yer değişkenine göre ise özel eğitim öğretmenlerinin müdürlerle ve ailelerle işbirliği düzeyinde anlamlı bir farklılık görülmüştür (p<0.05). Anahtar kelimeler: İşbirliği, özel eğitim, özel eğitim öğretmenleri
dc.description.abstractThanks to this study it aimed to state the cooperation level of special education teachers with their headmasters, collegues and students' parents. The working group of this study teams up with 165 special education teachers who have been working in special education schools affiliated to TOKAT Province National Education Directorate. This study's datas are obtained by using personal information form prepared by the researcher and cooperation scale improved by Tschannen-Moran (2001) and then adapted to Turkish by Cerit (2009) In data analysis , the averages and standard deviations are measured related to cooperation levels. The relationship between cooperation levels and the other variables are solved with independent sample t test and one way of variance analysis using SPSS 21 packet program. At the end of the study it's seen that special education teachers are in cooperation with their headmasters, colleagues, and students'parents and they prefer being in cooperation firstly with their colleagues, then with their headmasters and lastly with their students' parents. Also the differences aren't seen on the level of special education teachers' cooperation according to the variables of age, gender, marital status, the period of time in profession, the type of school, educational status and academic department being graduated (p>0.05). But according to the variable of working atmosphere, it is seen that there is a meaningful difference on the level of special education teachers' cooperation with their headmasters and students' parents (p<0.05). Key words: Cooperation, Special education, Special education teachers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel eğitim öğretmenlerinin müdürlerle, diğer öğretmenlerle ve ailelerle olan işbirliği düzeylerinin belirlenmesi
dc.title.alternativeStating the cooperation level of special education teachers with their headmasters, collegues and students' parents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-28
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmSpecial education teachers
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmCooperation
dc.subject.ytmCollaborative behaviours
dc.subject.ytmTeacher-parent cooperation
dc.subject.ytmHandicapped children who need special education
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10254019
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid551530
dc.description.pages84
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess