Zihinsel özürlü çocuklarda bellek ve dil gelişimi bozukluğu arasındaki etkileşim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, temel olarak eğitilebilir zihinsel engel li çocuklar ile normal zihinsel kapasitedeki çocukların bellek ve dil gelişimi karşılaştırılmıştır. Bellek kapa sitesinin ölçümünde görsel ve işitsel anımsama, tanıma ve anlamsız sözcüklerin anında tekrarı olarak tanımlanan fonolojik bellek ölçümleri üzerinde durulmuştur. Ayrıca dil gelişiminin başka bir boyutu olan okuma konusu da dikkate alınarak deney grubu kendini içinde, okumayı bilen ve bilmeyenler olmak üzere iki bölümde ayrılmış, bunların sözel test puanları ile fonolojik bellek puanları, işitsel ve görsel anımsama ve tanıma puanlarının farklılaşıp f arklılaşmadığına bakılmıştır. Yapılan deneyde alt özel sınıflarda ve Eğitilebilir ve Çocuklar İş okulunda okuyan U2 öğrenci deney grubuna denek olarak seçilmiştir. Bu öğrenciler, fonolojik bellek testide berhangibir yanlış yorumlamaya yol açmaması için önce artikülasyon bozuklukları olup olmadığı konusunda test edilip, sonra deney grubuna dahil edilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri de denek grubundaki öğrencilerin sosyo-ekonomik ve kültürel düzeylerine yakın olabileceği düşünülen ilk ve orta okullardan sağlanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda elde edilen verilerden, deney ve kontrol grubunun sözel puanlarıile fonolojik bellek, işitsel anımsama ve tanıma puan ları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu ancak görsel anımsama açıaındBn anlamlı farklılık bulunmasına karşın tanıma boyutunda böyle bir farklılaşmanın olmadığı bulunmuştur.
Collections