10-14 yaş arasındaki çocukların dijital oyun bağımlılığı ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gökyürek, Belgin | |
dc.contributor.author | Atak, Fatma | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:39:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:39:18Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347185 | |
dc.description.abstract | Dijital oyun bağımlılığının sosyal beceriler üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaya yönelik olarak yapılan bu araştırmada amaç, 10-14 yaş aralığındaki öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve sosyal beceri düzeylerini belirlemek, bazı değişkenlerin dijital oyun bağımlılığı ya da sosyal beceriler üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığını saptamak ve dijital oyun bağımlılığı ve sosyal beceri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışmanınörneklem grubu kolayda örneklem yoluyla oluşturulmuştur. 10-14 yaş aralığındaki 419 ortaokul öğrencisi örneklem olarak seçilmiş, yapılan uygulamada elde edilen veriler Hazar ve Hazar'ın 2017 yılında geliştirdikleri 24 madde ve 4 alt boyuttan oluşan `Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği` ve Kocayörük (2000) tarafından geliştirilen tek boyuttan ve 20 maddeden oluşan `Sosyal Beceri Ölçeği` ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, bağımsız tek örneklem testi, tek yönlü varyans analizi Anova testi, chi square testi, ölçekler arasındaki ilişkinin betimlenmesinde Pearson Korelasyon testi, etki durumlarının incelenmesi için regresyon analizi ve eta kare ve ki-kare testi kullanılmıştır. Dijital oyun bağımlılık ölçeği için iç güvenirlik katsayısı .92, sosyal beceri ölçeği için iç güvenirlik katsayısı .82 olarak tespit edilmiştir. Araştırmadadijital oyun bağımlılık düzeyinin artmasının sosyal beceri düzeyini azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Dijital oyun bağımlılık düzeylerinin az riskli bağımlılık düzeyinde olduğu belirlenmiştir.Araştırmada okul, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyini değiştirdiği belirlenmiş olup sosyal beceri düzeyinde değişiklik oluşturmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının az riskli düzeyde, sosyal beceri düzeylerinin ise yüksek olduğu ve belirli değişkenlerin bu düzeyleri değiştirdiği saptanmıştır. Dijital oyun bağımlılığı düzeyinin artmasına bağlı olarak sosyal becerilerin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda10-14 yaş grubu öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığının azaltılması ve sosyalleşmelerinin sağlanmasına yönelik farkındalığı oluşturacak ve sosyal becerilerinin artmasını mümkün hale getirecek eğitim programları ve uygulamalar yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Dijital Oyun Bağımlılığı, Sosyal Beceri, Ortaokul, Öğrenci | |
dc.description.abstract | The aim of this study, which was conducted to reveal the effects of digital game addiction on social skills, is to determine the levels of digital game addiction and social skills of students between the ages of 10-14, to determine whether some variables make a significant difference on digital game addiction or social skills and digital game. to determine the relationship between addiction and social skills.The sample group of the study was easily created through sampling. 419 middle school students between the ages of 10-14 were selected as samples, the data obtained in the application was the single dimension developed by the `Digital Play Addiction Scale for Children` and Kocayörük (2000), consisting of 24 items and 4 sub-dimensions developed by Hazar and Hazar in 2017. It was collected with a `Social Skill Scale` consisting of 20 items. Descriptive statistics, independent single sample test, one-way analysis of variance Anova test, Pearson Correlation test for describing the relationship between scales, regression analysis and eta square and chi-square test were used to analyze the effect states. The internal reliability coefficient for the digital game addiction scale was .92, and the internal reliability coefficient for the social skill scale was .82.In the study, it was concluded that the increase in digital game addiction level decreases the social skill level. It has been determined that digital game addiction levels are at low risk addiction level. In the study, it was determined that the variables of school, class and gender changed the level of digital game addiction and it was determined that it did not change the social skill level. As a result, it was found that digital game addictions of middle school students are at low risk, social skill levels are high and certain variables change these levels. It was concluded that social skills decreased due to the increase in the level of digital game addiction. As a result of the research, it is recommended to make education programs and practices that will create awareness for decreasing digital game addiction and socialization of 10-14 age group students and make it possible to increase their social skills.Keywords: DigitalGame Addiction, SocialSkills, SecondaryEducation, Student | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | 10-14 yaş arasındaki çocukların dijital oyun bağımlılığı ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of the relationship between digital game addiction and social skills levels of children between 10-14 years | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-19 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10332916 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624647 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı |