Barrett taksonomisine dayalı öğretim programı`nın 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi
dc.contributor.advisor | Özkan, Ömer | |
dc.contributor.author | Kaldirim, Abdullah | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:39:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:39:06Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-05-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347123 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı planlanmış etkinlikler içeren Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı'nın 7. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini tespit etmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın uygulanması, verilerin toplanması, elde edilen verilerin analizi ve yorumlanmasında nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma Kütahya İl merkezinde bulunan ortaokullarda öğrenim görmekte olan toplam 94 7. sınıf öğrencisi ile birlikte gerçekleştirilmiştir. Çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminin ilk haftası itibarıyla uygulamaya konulmuştur. Dersler hem deney hem de kontrol gruplarında kendi Türkçe öğretmenleri tarafından yürütülmüştür. Deney gruplarındaki dersler Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı çerçevesinde, kontrol grubunda ise Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın gerektirdiği süreçler takip edilerek işlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri araştırmacı tarafından geliştirilen Okuduğunu Anlama Başarı Testi aracılığıyla ölçülmüş ve değerlendirilmiştir. Ayrıca veri toplama aracı olarak Melanlıoğlu (2014a) tarafından geliştirilen `Okuma Kaygısı Ölçeği`, Yıldız ve Aktaş (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `Okuma Motivasyonu ve Okumaya Adanmışlık Ölçeği` ve Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen `İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel verilerin istatistiksel hesaplamaları, ilişkili örneklemler için t-testi, tek yönlü ANOVA ve karışık ölçümler için iki yönlü ANOVA ile yapılmıştır. Araştırmanın kesikli ve sürekli verileri için ise tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma, standart hata, ortanca değer, minimum, maksimum, sayı ve yüzdelik dilim) kullanılmıştır. Ayrıca puanlayıcılar arasındaki uyum Krippendorff Alfa Tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı'na katılan öğrencilerin okuduğunu anlama başarılarının deneysel işlem öncesinden deneysel işlem sonrasına istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Okuma, Okuduğunu Anlama, Barrett Taksonomisi, Türkçe Eğitimi | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine the effect of the Barrett Taxonomy Based Curriculum which includes planned activities on the reading comprehension skills of middle school 7th-grade students. In this direction, pre-test and post-test control group quasi-experimental design was used during the implementation of the research, data collection, analysis and interpretation of the obtained data. The study was conducted with 94 seventh grade students attending middle schools in Kütahya city center. The study was put into practice as of the first week of the second semester of the 2018-2019 academic year. The lessons were instructed by their own Turkish teachers in both experimental and control groups. The courses in the experimental groups were taught within the framework of the Barrett Taxonomy Based Curriculum and in the control group by the processes required by the Turkish curriculum. In this research, students' reading comprehension skills were measured and evaluated through the Reading Comprehension Achievement Test developed by the researcher. In addition, `Reading Anxiety Scale` developed by Melanlıoğlu (2014a), `Reading Motivation and Engagement Scale` developed by Yıldız and Aktaş (2015) and `Readıng Attitude Scale for Secondary Level Students` developed by Özbay and Uyar (2009) was used as a data collection tool. Statistical calculations of the quantitative data obtained from the research were performed with t-test for related samples, one-way ANOVA and two-way ANOVA for mixed measurements. For the discrete and continuous data of the study, descriptive statistics (mean, standard deviation, standard error, median value, minimum, maximum, number and percentage slice) were used. In addition, the inter-rater reliablity was determined using Krippendorff Alpha Technique. The findings of the research show that the students' reading comprehension achievement who attented the Barrett Taxonomy Based Curriculum differed significantly from pre-experimental to post-experimental.Keywords: Reading, Reading Comprehension, Barrett's Taxonomy, Turkish Education | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Barrett taksonomisine dayalı öğretim programı`nın 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of Barrett's taxonomy based curriculum on 7th grade students' reading comprehension skills | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-12 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.identifier.yokid | 10331356 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 621145 | |
dc.description.pages | 321 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |