Ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin okul yönetimine katılma düzeyleri ile örgüt iklimi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmada, ortaögretim kurumlarında görevli ögretmenlerin yönetime katılmadüzeyleri ve katılma isteklerine iliskin görüsleri belirlenmis; yönetime katılmadüzeyleri ile okul iklimine iliskin görüsleri arasında anlamlı bir iliski olup olmadıgısaptanmıstır. Buna baglı olarak, ögretmenlerin okullarındaki örgütsel ikliminiyilestirilmesine, okul yönetimine katılmalarına iliskin öneriler gelistirilmesiamaçlanmıstır.Iliskisel tarama modelinde olan bu arastırma Istanbul ili Güngören ilçesinde resmiortaögretim kurumlarında görevli ögretmenlerin görüsleri alınarak olusturulmustur.Tesadüfî örnekleme yöntemi kullanılan bu arastırmada, veri toplama aracı olarak?yönetime katılma anketi? ve ?örgütsel iklim betimleme anketi? kullanılmıstır.Arastırma sonucunda, ögretmenlerin uygulamada okul yönetimine az seviyedekatıldıkları tespit edilmis olmasına karsın, kesinlikle yönetime katılmak istediklerigörülmüstür.Arastırma bulgularına göre; ögretmenlerin yönetime katılma düzeylerine iliskingörüsleri ile kendi okullarının iklimine ve alt boyutlarına iliskin görüsleri arasındaengellenme alt boyutu haricinde anlamlı bir iliski oldugu tespit edilmistir.Arastırma sonuçlarından ortaya çıkan, okulların amaçlarına ulasabilmesi için,demokratik bir yönetim anlayısına ve saglıklı bir örgütsel iklime sahip olmalarıgerekmektedir. Bu durumun saglandıgı egitim örgütlerinde ögretmenlerin yönetimekatılımı artacak ve etkili bir yönetim anlayısı ile dinamik örgütlerin temelleri atılmısolacaktır. Bunun saglanması için basta okul yöneticileri olmak üzere ögretmenlerebüyük görevler düsmektedir.Anahtar Sözcükler: Yönetime katılma, örgüt iklimi, ortaögretim. In this research, the managerial participation level of teachers working in secondaryeducation institutions and their views about participation willingness have beenidentified. It has been determined whether there is a meaningful relationship betweenthe managerial participation level and the views about school climate. Accordingly,development of recommendations about the betterment of the organization climate ofschools for teachers and their participation in school management is aimed.The research gas been conducted through the views of teachers working in theofficial schools in Istanbul-Güngören. A relational scanning model has beendeveloped. `Participation in management survey` and `organizational climatedescription survey` have been used in data collection and random sampling has beenapplied.The results show that although the managerial participation level of the teachers islow, they strongly will to participate in management.A meaningful relationship between the views of the teachers about their participationin the management and their views about the climate of their schools and itssubdimensions except the `frustration` subdimension has been determined.The results reveal that for schools to reach their goals, they should have a democraticmanagerial approach and a salutary organizational climate. The participation ofteachers in management will increase and the foundation of dynamic organizationswill be laid by an effective managerial approach in institutions where theseconditions are satisfied. Teachers and especially school directors have the majorresponsibility for attaining these conditions.Key words: Participation in administration, organizational climate, secondaryeducation.
Collections