Bariatrik cerrahide preoperatif tele-hemşirelik eğitiminin anksiyete ve hasta memnuniyetine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş: Hastaneye yatış, ameliyat gibi kavramlar bireylerde anksiyeteye yol açmaktadır. Obezitede, depresyon psikolojik sorunlar arasındadır. Anksiyete ve depresyonla başa çıkmada kullanılabilen tele-hemşirelik eğitimiyle bireylerin memnuniyet düzeyleride farklılaşmaktadır.Amaç: Çalışmanın amacı preoperatif tele-hemşirelik eğitimi verilen obez hastaların anksiyete ve depresyon seviyeleri ile memnuniyet düzeylerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini İstanbul'da özel bir vakıf üniversite hastanesinin cerrahi servisinde 09/02/2017-02/09/2017 obezite ameliyatını kabul eden 72 hasta oluşturmuştur. Ameliyattan bir gün önce hastalara telefon ile eğitim verilmiştir. Verilerin toplanmasında sosyo-demografik form, HADÖ ve YHMA kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programında, tanımlayıcı istatistiksel analizler, Pearson korelasyon analizi, Mann-Whitney U Testi ve Tek Yönlü Anova Testi kullanılarak, %95 güven aralığında ve p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.Bulgular: Araştırmada katılımcıların %65.3' ünün kadın, %63.9' unun üniversite mezunu, %59.7' sinin evli, %54.2' sinin hastane deyimi olmadığı ve %83.3' ünün ailesi ile yaşadığı bulunmuştur. Yaş ortalaması 35.69 ± 10.9' dur. Katılımcıların sosyo-demografik özellikleriyle HADÖ puanları arasında anlamlı fark bulunamamıştır (p>0.05). Cerrahi deneyim ile anksiyete puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05). Katılımcıların sosyo-demografik özellikleri ile memnuniyet puanları arasında anlamlı ilişki bulunmamakla beraber memnuniyet puanları yüksektir (p>0.05). Katılımcıların yaş ortalamaları ile memnuniyet puanları arasında negatif yönde ilişki bulunmuştur ancak anlamlı değildir (p>0.05). Depresyon ve memnuniyet puan ortancaları arasındaki ilişki pozitif yönlü ve anlamlıdır (p<0.05). Aksiyete ile memnuniyet puan ortancası arasındaki ilişki pozitif yönlü ancak anlamlı değildir (p>0.05). Katılımcıların %98.6' sının hemşireler tarafından tedavi ve bakımla ilgili bilgi aldığı ve %95.8' inin hastanede verilen hizmeti iyi olarak değerlendirmiştir.Sonuç ve Öneriler: Araştırmamızda anksiyete ve depresyon puan ortancaları düşük, memnuniyet puanlarının yüksek olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda tele-hemşirelik eğitiminin etkili olduğu söylenebilir. Çalışmanın kontrol grubu kullanılarak tekrarlanması cevapların netliği açısından yararlı olacaktır. Anahtar kelimeler: Tele-hemşirelik, Obezite, Preoperatif Dönem, Hasta Eğitimi, Hasta Memnuniyeti, Anksiyete Introduction: Hospitalization and surgery lead to anxiety in individuals. In obesity, depression is one of the psychological problems. Satisfaction levels of individuals are differentiated by tele-nursing education which can be used in coping with anxiety and depression.Aim: The aim of this study was to determine the levels of anxiety and depression levels and the satisfaction levels of obese patients who informed preoperative tele-nursing training.Material and Method: The sample of the study consisted of 72 patients who accepted obesity surgery in a private foundation university hospital in Istanbul on 09/02/2017-02/09/2017. One day before the operation, patients were trained by telephone. Socio-demographic form, HADS and Inpatient Patient Satisfaction Questionnaire were used for data collection. In SPSS 22.0 program, descriptive statistical analysis, Pearson correlation analysis, Mann-Whitney U Test and One-Way Anova Test were used at 95% confidence interval and p< 0.05 significance level.Results: In the study, 65.3% of the participants were female, 63.9% were university graduates, 59.7% were married, 54.2% were not hospital statements and 83.3% were living with their family. The mean age was 35.69±10.9 years. There was no significant difference between the socio-demographic characteristics of the participants and HADS scores (p>0.05). There was a significant difference between surgical experience and anxiety scores (p<0.05). Although there was no significant relationship between the socio-demographic characteristics and satisfaction scores, the satisfaction scores were high (p>0.05). There was a negative correlation between the mean age and satisfaction scores but it was not significant (p>0.05). The relationship between depression and satisfaction score median was positive and significant (p<0.05). The relationship between anxiety and satisfaction score median was positive but not significant (p>0.05). 98.6% of the participants received information about treatment and care by nurses and 95.8% of them considered the service provided in the hospital as good.Conclusion and Suggestions: In our study, anxiety and depression scores were lower and satisfaction scores were higher. It can be said that tele-nursing education is effective. The repetition of the study using the control group would be useful for clearer answers.Keywords: Tele-Nursing, Obesity, Preoperative Period, Patient Education, Patient Satisfaction, Anxiety
Collections