Ortaöğretim kurumlarında örgüt kültürü ve iş değerleri arasındaki ilişki(Üsküdar ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ortaöğretim kurumnlarında çalışan öğretmenlerin iş değerlerine verdikleri önemi belirlemek ve iş değerleri algılarıyla örgüt kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamıştır.Araştırma İstanbul ili,Üsküdar İlçesinde 33 resmi lise ve 7 özel lise olmak üzere 40 okulda çalışan 200 öğretmenle gerçekleşmiştir.Araştırma sonucunda ;Örgütsel kültür ölçeği güç,destek,rol,başarı alt boyutları ile iş değerleri ölçeği alt boyutları;yaratıcılık zihinsel teşvik,ekonomik fayda,bağımsızlık üstlerle ilişkiler,yaşam tarzı arkadaşlarla ilişkiler,çevre,prestij,fedakarlık güvenlik,çeşitlilik alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.Bir örgütte örgüt kültürünü oluşturan unsurlar değiştikçe iş değerleri algıları da bundan etkilenerek değişmektedir. In this research, it is aimed to determine the importance given by the teachers working in secondary education institues to their work values, and to examine the relation between work values and organization culture.The resarch was made with 200teachers working in 33 public high schools and 7 private high schools,40 schools in total in district Üsküdar, province Istanbul.As a result of the researc:Sub-dimensions of organization culture measure has not indicated significant difference compare to school type variable,income status variable,income status variable,variable for period of employment at school.Sub-dimentions of organization culture measure indicated significant differences compare to education status variable (İn favor of femail teachers)marital variable 8in favor of married teachers),variable of receiving in service training (in favor of teachers who received in service training)and age variable (in favor of 25 years of age and lower ages)Work values measure,creativity, mental encouragement,economic benefit,diversity,prestige,way of life and relations with the friends,independence,relations with superiors,security,environment sub-dimentions points indicated significant difference compare to school type variable(in favor of private schools),marital status variable(in favor of single teachers).It is determined that there exits a posible significant relation between organizational culture measure power,role,success,support sub-dimension points and Work Values Measure Sub-dimensions;creativity and mental encouragement sub-dimensions,economic benefits sub-dimantions,and success,independency and relations with the superiors,way of life and relations with the friends,environment,prestige,security and diversity sub dimensions.
Collections