İlköğretim okulu öğretmenlerinin yetkinlik duyguları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutmları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yetkinlik, ?bireyin belli bir performansı göstermek için gerekli etkinliği organize edip, başarılı olarak yapma kapasitesine duyduğu inanç? olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmada, öğretmenlerin yetkinlik duyguları ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki incelenerek bu ilişkinin diğer değişkenlerinde etkisiyle değerlendirmesi yapılmıştır.Öğretmenlerin yetkinlik duyguları ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki; cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, kıdem, bulunduğu son okulda geçirdiği süre gibi faktörler de hesaba katılarak incelenmiştir. Araştırma grubu 152 kadın( % 52,1) ve 140 erkek (% 47,9) olmak üzere toplam 292 öğretmenden oluşmaktadır.Çalışma, İstanbul ili Avrupa yakasında belirli ilçeler ile (Beşiktaş, Kağıthane, Sarıyer, Şişli) sınırlıdır. Araştırmada yetkinlik beklenti düzeylerini belirlemek amacıyla, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve daha önce uygulanmış Tschannen-Moran ve Woolfolk-Hoy (2001) tarafından geliştirilmiş, Baloğlu ve Karadağ (2008) tarafından Türk diline uyarlanmış öğretmen yetkinlik ölçeği ile Üstüner (2006) tarafından geliştirilen mesleğe yönelik tutum ölçeği uygulanmıştır.Elde edilen bulgular öğretmenlerin yetkinlik duyguları ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin %16 olduğunu ve bu ilişkinin son derece anlamlı olduğunu göstermiştir. Sonuçlara göre, öğretmenlerin yetkinlik duyguları ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki düşük çıkmıştır. Öğretmenlerin yetkinlik duygularına cinsiyet ve eğitim durumu doğrudan bir etkiye sahip değilken; yaşın, medeni durumun, kıdemin, bulunduğu son okulda geçirdiği sürenin doğrudan etkisi bulunmaktadır. Elde edilen sonuçlar diğer araştırmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve son bölümde bu tezden sonra yapılacak tezler için öneriler sunulmuştur. Perfection is defined as ?One?s belief to successfully achievement capacity of itself to organize the required efficiency to show a definite performance?. In this study, the relation between teachers? sense of perfection and their professional attitude investigated and evaluation of the relation within other variables.The relation between teachers? sense of perfection and their attitude to their profession investigated within the factors such as gender, age, marital status, educational status, seniority, the existence period of his/her at last school. The research group consists from 292 teachers as 152 female (%52,1) and 140 male (%47,9).Study is limited to main districts at European part of Istanbul (Beşiktaş, Kağıthane, Sarıyer, Şişli). To determine the perfection expectation levels, teacher perfection scale that was previously developed and experienced by several researchers and re-developed by Tschannen-Moran and Woolfolk-Hoy (2001) translated to Turkish by Baloğlu and Karadağ (2008) and attitude to profession scale that was developed by Üstüner (2006) were executed.The results showed that the relation between teachers? sense of perfection and their attitude to their profession is 16% and remarkably significant. According to our results the relation level between teachers? sense of perfection and their attitude to their profession is low. While gender and educational status of teachers are not directly efficient over perfection sense of teachers? age, marital status, seniority and the existence period of his/her at last school has direct effect. The achieved results were discussed within related studies and finally the suggestions for following studies were presented.
Collections