Mesleki doyum ve örgütsel güven arasındaki ilişki: Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan sınıf öğretmenleri üzerinde bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin örgütlerine duydukları güven üzerinde, mesleklerinden aldıkları doyumun etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, kişisel bilgiler formu, örgütsel güven ölçeği ve Minnesota iş doyum ölçeğinden oluşturulan anket formu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu Yakası'nda faaliyet gösteren, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan gönüllü 96 öğretmene uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde istatistiklerinin yanında, t testi, Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney-U testi, korelasyon ve regrasyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin örgütlerine güvenlerinin, iç kaynaklı doyumlarının ve genel iş doyum düzeylerinin orta düzeyde olduğu, dış kaynaklı doyum düzeylerinin ise düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin iç kaynaklı iş doyum düzeylerinin örgütsel güven düzeyleri üzerinde etkisinin olmadığı, dış kaynaklı iş doyum düzeylerinin ise yöneticilerine güven, çalışma arkadaşlarına güven, örgütün kendisine olan güven ve genel örgütsel güven düzeylerini istatistiksel açıdan olumlu olarak etkileyerek artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca öğretmenlerin demografik özelliklerine göre, örgütsel güven ve iş doyum düzeylerinde istatistiksel açıdan farklılaşmaların olduğu da belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İş Doyumu, Mesleki Doyum, Örgütsel Güven The main aim of this work is to examine the effect of the satisfaction that teachers get from their profession on the confidence of the organizaiton where class teachers work at special education and rehabilitation centers. For the purpose, questionnaire form composed of personal information form, organizational trust scale, and Minnesota job satisfaction scale were applied to 96 voluntary teachers working at special education and rehabilitation centers in Anatolia Side in İstanbul in the education year of 2013-2014. Data gained by the questionnaires have been analyzed by the means of SPSS 21.0 statistic packet programme at the computer environment. T test, Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney- U test, correlation and percentage test have been used to evaluate the data besides average, standart deviation, frequency and percentage statistics.As aresult of the research, it is defined that teachers working at special education and rehabilitation centers have medium level of inner satisfaction and general job satisfaction and low level of outer satisfaction. It is also concluded that inner job satisfaction level of teachers does not have an effect on the organizational trust level, and outer job satisfaction levels have an ongoing effect on trusting the managers, collegues, and to the organization itself. Besides, it is also defined that there is no a differentiation on organzational trust and job satisfaction levels from the view of statistic according to the demographic qualities of the teachers.Key Words: Job Satisfaction, Professional satisfaction, organizational trust
Collections