Psikolojik danışman ve rehberlik öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim bireye ve toplumlara yön veren bir hizmet olarak çok kapsamlı bir süreçtir. Eğitim ve öğretim öğrencinin tam anlamıyla olumlu gelişmesini amaçlar. Bu amaçlardan en önemlileri zihinsel ve ruhsal gelişimdir. Bu doğrultuda eğitimi destekleyici ve geliştirici hizmet olarak geliştirilen Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri 1950'li yıllardan bu yana eğitimin önemli bir boyutudur. Bu idealde çalışan psikolojik danışman ve rehberlik öğretmenlerinin tükenmişlik ve iş doyum düzeylerini inceleyen bu tez çalışmasında konu detaylı olarak açıklanmaya çalışılmıştır.Araştırmada psikolojik danışman ve rehberlik öğretmenleriyle ilgili tespit edilen mesleki doyum ve tükenmişlik puanlarının belirlenen değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği ve mesleki doyum ile tükenmişliğin ilişkisel durumu belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre iş doyumu cinsiyet, medeni durum, aylık gelir, yaşadıkları yerden memnuniyet, eğitim durumu, katıldıkları eğitim, seminer ve kongreler, alınan izin sayısı, meslek değiştirme isteği, okula ulaşım ve sigara kullanma değişkenleri ile anlamlı farklılıklar göstermektedir. Tükenmişlik ise cinsiyet, evlilik süresi, aylık gelir, yaşadıkları yerden memnuniyet, eğitim durumu, mezun olunan bölüm, çalışılan kurum, alınan izin sayısı, katıldıkları eğitim, seminer ve kongreler, meslek değiştirme isteği, okula ulaşım şekli değişkenleri ile anlamlı farklılıklar göstermektedir. Araştırma sonuçları ücret doyumu, sosyal haklar doyumu, ödül doyumu ve iletişim doyumunun toplam iş doyumu ile pozitif yüksek düzeyde ilişkisi olduğunu, duygusal tükenme ve duyarsızlaşmanın toplam tükenmişlik ile pozitif yüksek düzeyde ilişkisi olduğunu ve iş doyumu alt boyutları ile tükenmişlik alt boyutlarının orta düzeyde pozitif ve negatif anlamlı ilişkileri olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: İş doyumu, tükenmişlik, psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğretmeni Education is very comprehensive process with its aspects of guiding both individuals and society in many ways. Together with training , it targets the positive development of the student. One of the most important purposes of education is the mental & psychological development. In this perspective , psychological consultant & guidance counselor has been established as a supportive & constructive service to the educational sciences and it has been a vital part of the system since 1950's. In this thesis , the correlation between job satisfaction and burnout levels of psychological consultant & guidance counselor has been examined in detail.Variation significance of the job satisfaction & burnout score evaluations has been analyzed according to determined variables and correlation between these two issues has been studied to determine. According to the survey results , job satisfaction shows significant changes according to gender, marital status , satisfaction of their current residence, level of education , institutions, the trainings, seminars or conventions participated , the vacation times, desire of career changes , commuting and even smoking. On the other hand, burnout levels are affected by gender,duration of marriage, monthly income ,residential satisfaction ,level of educational , graduated department , institutions ,vacation times , training programs, seminars and conventions participated , desire of career changes and commuting. Research results helps us to prove highly positive relations between overall job satisfaction and wage satisfaction, benefits satisfaction, reward satisfaction and communication satisfaction . It also shows high positive relevance between emotional exhaustion & desensitization and overall burnout. Finally it also shows moderate positive & negative relations between job satisfaction subscales and burnout subscales.Key words : job satisfaction , burnout , psychological consultant & guidance counselor.
Collections