Türk Milli Eğitimine damgasını vuran bir eğitim lideri ``Hasan-Ali Yücel``
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim Lideri Hasan-Âli Yücel'in Milli Eğitim Bakanlığı döneminde; I. Neşriyat ve I. Coğrafya Kongreleri ile I. ve II. Milli Eğitim Şuraları gerçekleştirildi. Tercüme ve ansiklopedi büroları açılarak Ülkenin, konularla ilgili ve bilgili aydınları bir araya gelip, özgür bir ortamda düşünüp, tartışarak, eğitim ve kültür sorunlarına çözümler aradılar. Amaç, Türkiye'yi çağdaş medeniyet seviyesinde bir ülke haline getirebilecek eğitim sistemini oluşturmaktı. Kitap seferberliği ile işe başlandı. Ardından, ilk kez bir Milli Eğitim Planı yapıldı. Yapılan plan hızla uygulamaya sokularak, Köy Enstitüleri kuruldu. 1942-43 yılında okul sayısı 113 iken 1949'da 275'e, kurs sayısı da 42'den 470'e ulaştı. Böylece tüm yurt okul haline dönüştürüldü. Dünya edebiyatı klasiklerinin çevirisine başlandı ve 1946 yılı sonuna değin 496 eser Türkçe' ye çevrildi. Devlet dili Türkçeleştirildi. Sanata ve kültüre önem verilerek, Birinci Devlet Resim ve Heykel Sergisi açıldı. Musiki Muallim Mektebi kuruldu. Devlet Konservatuarının kuruluş yasası çıkarıldı. Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü kuruldu. Edebiyat-ı Cedide Müzesi açıldı. Üniversiteler Kanunu çıkarıldı. Ankara Üniversitesi kuruldu. UNESCO'nun kuruluşuna imza atıldı. Çeşitli dergiler yayımlandı.Hümanizm, özgürlük ve milliyetçilik kavramları benimsenerek yapılan tüm bu atılımlar, sadece yedi yıl ve yedi aylık bir süreye sığdırıldı. Anahtar kelimeler: Hasan Âli-Yücel, Eğitim Lideri, Milli Eğitim Bakanı, Türk Milli Eğitimi During Hasan-Âli Yücel's tenure as Minister of Education, the landmark first Neşriyat (publishing) Congress, the first and second National Education High Council and the first Geography Congress took place. By opening offices to translate into Turkish vast numbers of classic works and write the country's first encyclopedias, Yücel sought solutions to educational and cultural problems together with the educated elite of the country. Their purpose was to create an education system to modernize and civilize Turkey. A book campaign started to encourage literacy. Following this, a National Education Plan was made. In 1942-43, the number of schools was 113, growing to 275 by 1949. The number of specialized training courses grew from 42 to 470. By the end of 1946, 496 literature classics had been translated. The official state language became Turkish as well. Emphasis was placed on art and culture: the First State Painting and Sculpture Exhibition was opened; the College of Music Teachers was also established.Legislation providing for the State Conservatory's establishment was also passed, and the General Directorate of Antiquities and Museums was founded under Yücel's watch. Furthermore, the Cedide Literature Museum opened and the Universities Law was legislated, leading to the foundation of Ankara University. Finally, UNESCO's foundation was signed and several magazines were put in circulation.These remarkable breakthroughs, which adopted the concepts of humanism, freedom and nationalism, were squeezed into a period of just seven years and seven months.Key Words: Hasan Âli-Yücel, Minister of Education, Turkish National Education
Collections