The relationship between math achievement motivation and reflective thinking skills towards problem solving of the 8th grade students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin başarı güdüsü düzeylerini ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi düzeylerini incelemektir.Araştırma İstanbul il sınırları içerisinde yer alan 2 özel 2 resmi ilköğretim okulunda öğrenim gören 461 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın verileri Umay (2002,a) tarafından geliştirilen `Başarı Güdüsü Ölçeği` ve Kızılkaya (2009) tarafından geliştirilen `Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır.Bu araştırma da niceliksel araştırma metodu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde Ortalama, Standart Sapma, Frekans ve Yüzde kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin matematik dersine ilişkin başarı güdüleri ortalaması (X=22,78; Sd=4,13). Öğrencilerin başarı güdüsü ölçek ortalaması, başarı güdüsü ölçek orta noktasından düşük bulunmuştur.Öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ortalaması (X=33,84; Sd=11,70). Öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçek ortalaması, problem çözmeye yönelik ölçek orta noktasından düşük bulunmuştur. 8. Sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik başarı güdüleri ile problem çözmeye dayalı yansıtıcı düşünme becerileri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur r=.63, n=461, p<.01. The purpose of this study is to examine the relationship between the 8th grade students' math achievement motivation and their reflective thinking skills towards problem solving.The research was conducted across 2 private and 2 public primary schools and on 461 students in those schools. The data were gathered by the `Achievement Motivation Scale` developed by Umay (2002,a) and the `Reflective Thinking Skill Towards Problem Solving Scale` developed by Aşkar and Kızılkaya (2009). In this study was used quantitative research methods. Arithmetic Mean, Standard Deviation, Frequency, Percentage, and the test of significance of the difference between the percentages were employed to analyze the data of the research.The research result show that the mean of the achievement motive score is (X=22,78; Sd=4,13). It was seen that students' achievement motivation scale scores mean is under the midpoint of the achievement motivation scale for mathematics. The mean of the reflective thinking skill scale towards problem solving scale scores is (X=33,84; Sd=11,70) in this research. It was seen that students' reflective thinking skills towards problem solving scale scores mean is under the midpoint of it. In addition achievement motives scores positively and significantly correlated with the Reflective Thinking Skill Scale toward Problem Solving Scores, r=.63, n=461, p<.01.
Collections