The transfer between reading and listening comprehension subskills in a theme-based test
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Avrupa ortak ölçüt çerçevesinde A2 seviyesinde İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin okuduğunu anlama (OA) ve dinlediğini anlama (DA) alt becerileri arasında ilişkiyi ve B2 seviyesinde olan öğrencilerin OA ve DA alt becerileri arasında ilişkiyi bulmaktır. Veri analizinde sınav sonuçları kullanılan katılımcıların sayısı A2 seviyesindeki sınavlarda 62, B2 seviyesindeki sınavlarda ise 60'tır. İlk olarak, uygulamalı dilbilimi literatüründe, yeterlilik sınavlarında ve beş ayrı-ayrı yabancı dil ders kitaplarında bulunan okuma ve dinleme alt becerilerine bakılmış ve her beceriye ait en sık tekrarlanan ortak ve özgün alt becerileri sınıflandırılmıştır. Bu sınıflamaya istinaden her iki seviyede (A2 ve B2) ayrı-ayrı okuma ve dinleme tematik sınavları hazırlanmıştır. Her iki seviyedeki okuma sınavında on ortak alt beceri, yedi okumaya ait özgün alt beceri ve dört dinlemeye ait özgün alt becerilerinden oluşmak suretiyle okuma sınavında toplam 17 sınav sorusu ve dinleme sınavında toplam 14 sınav sorusu hazırlanmıştır. Tüm sınavlarda güvenirlik yüksek olarak bulunmuştur. Temel Bileşenler Analizi (TBA) Varimaks Döndürme bulgularına istinaden beklenildiği üzere A2 seviyesindeki sınavlarda alt beceriler farklı sayıda bileşenlere ayrılmış, B2 seviyesinde ise öğrencilerin dil becerileri daha üst seviyede olduğu için ve bu sebeple dil becerileri daha bütüncül olduğu için faktör yüklemeleri daha tutarlı ve makul sonuçlar göstermiştir. Alt becerileri B2 sınav sonuçlarına istinaden yeniden sınıflandırılmıştır. Sınıflandırma tam olarak üç kategoriden oluşmaktadır: okuduğunu ve ya dinlediğini önceden belirtilmiş ihtiyaçlara istinaden anlama, makro kavram seviyesinde anlama ve mikro kavram seviyesinde anlama. Ayrıca, alt beceriler literatürde genişlemeci olurken, uygulamada ise tenzil olarak bulunmuştur. Bu çalışmanın araştırma sorularına istinaden, faktör analizleri her iki seviyedeki sınavlarda OA ve DA alt becerileri arasında ortaklık bulmamıştır. Lakin, korelasyon analizleri A2 seviyesindeki okuduğunu özetleme ve dinlediğini özetleme arasında ve okuduğunu resme transfer edebilme ve dinlediğini resme transfer edebilme alt becerileri arasında pozitif ilişki bulmuştur. Tezde teori ve uygulama için çıkarım ve öneriler yazılmıştır. The purpose of this study was to check the relationship between reading comprehension (RC) and listening comprehension (LC) subskills of English as a Foreign Language (EFL) learners' test scores at A2 level according to CEFR scale. The same relationship was checked between RC and LC tests scores of B2 level learners, too. The number of participants in the final data analysis was 62 at RC and LC tests at A2 level, and 60 at RC and LC tests at B2 level. First, different subskills in applied linguistics, proficiency tests and in five different EFL textbooks with all available proficiency levels were checked and final taxonomy of RC and LC subskills was prepared. Upon this taxonomy, thematic tests were developed at A2 and B2 levels, each level attempting to measure ten common subskills shared between RC and LC, and seven subskills exclusive to RC, and four subskills exclusive to LC. The tests showed coefficient values with high reliability. Principal Component Analysis (PCA) with Varimax rotation revealed that subskills were reduced into different components at A2 level. The factor loadings revealed somehow consistent and plausible patterns in tests at B2 level as at more proficient levels the language elements tend to be integrated. Therefore, the taxonomy was adjusted according to results of tests at B2 level. The overall taxonomy includes subskills of understanding information at predetermined needs; micro propositional and macro propositional levels. It can be suggested that the theoretical framework of subskills in literature may be expansionist, whereas, in practice, it may be reductionist. To answer the research questions, factor analysis did not show a commonality between common subskills of RC and LC at both levels. However, correlation analysis revealed that there appeared to be a transfer between the two pairs of common RC and LC subskills (reading and summarizing information and listening and summarizing information; reading and transferring information to the picture and listening and transferring information to the picture) at A2 level tests. Further, some implications ad suggestions were made for the theory and practice.
Collections