Okul yöneticilerinin çatışma yönetme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlar, birbiriyle iletişim kuran ve dolayısıyla birbirlerinden etkilenen sosyal varlıklardır. Örgütlerde de çalışanlar arası iletişimin ve etkileşimin olması çatışmayı kaçınılmaz kılmaktadır.Bu çalışmada, okul yöneticilerinin çatışma yönetme sitilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenmektedir. Araştırmada, okul yöneticilerinin çatışma yönetim sitili ile ilgili tercihlerini belirlemek amacıyla elde edilmek istenen veriler, Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği (ROC I II) kullanılarak, yöneticilerin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla elde edilmek istenen veriler ise, Problem Çözme Envanteri (PÇE) kullanılarak sağlanmaya çalışılmıştır.ROC I II ve PÇE, Kadıköy İlçesi'ndeki 156 okul yöneticisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPPS for Windows 15.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonuçlarını şu şekilde özetlemek mümkündür:Okul yöneticilerinin çatışmaları yönetirken ve çözümlerken en çok kullandıkları stil tümleştirme stilidir. Tümleştirme stilini, uzlaşma, ödün verme, kaçınma ve hükmetme stilleri izlemektedir. Okul yöneticilerinin çatışma yönetme stillerine ilişkin tercihleri demografik değişkenlere göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.Okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algılarına göre problemlerin çözümünde en çok kullandıkları yaklaşım aceleci yaklaşımdır. Aceleci yaklaşımı, kendine güvenli yaklaşım, düşünen yaklaşım, plânlı yaklaşım, kaçıngan yaklaşım ve değerlendirici yaklaşım izlemektedir. Okul yöneticilerinin, problem çözme becerilerine ilişkin algıları, cinsiyet, öğrenim durumu, okul kademesi, okul türü, okuldaki çalışan sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken yaş ve kıdem yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Devlet okulunda ya da özel okullarda çalışan yöneticilerin, tercih ettikleri çatışma yönetme stilleri ile problem çözme becerileri, okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Yapılan araştırmada, okul yöneticilerinin çatışma yönetme stilleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Anahtar Kelimeler: Çatışma, Çatışma Yönetimi, Çatışma Yönetim Sitilleri, Problem, Problem Çözme Becerisi Human beings are who communicate with each other and therefore are affected by each other socially. In organizations it is inevitable to experience conflict among the employees as a result of this communication and interaction.In this study, the relationship between the school administrators' conflict management styles and problem solving is aimed to be observed. During the carry out session of the investigation, in order to define the results about the school administrators' preferences on the conflict management style, (ROC I II) wherears to define the results about the school administrators' problem solving skills, (PÇE) (Problem Solving Questionairre) have been taken into use.ROC I II and PÇE have been applied on 156 school administrators' in Kadıköy.The result heve been analysed by using SPSS for Windows 15.0 program.It is possible to summarize the results of the investigation as follows: While handling and solving conflicts, school administrators use integrating style most. Integrating is followed by compromising, obliging, avoiding and dominating.School administrators' conflict management style preferences change significantly according to demographic variables. With regard to the school administrators' perception in problem solving skills, impulsive style is the most commonly used on. The impulsive style is followed by problem solving confidence, reflective style, planfulness, avoidant style and monitoring.School administrators' conflict management styles preferences don't change significantly according to their gender, education status, school level, type of school and variable number of employees significantly according to their age and priority service. It is also realized that school administrators' conflict management styles preferences in state and private schools do not refer to a significant difference. As a result, in this study; there occurs to be no relationship between the school administrators' conflict management styles and problem solving skills.Key Words: Conflict, Conflict Management, Conflict Management Styles, Problem Solvimg, Problem Solving Skills.
Collections