Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul ili Kadıköy , Ataşehir ve Sancaktepe ilçeleri Örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın asıl amacı Türk Eğitim Sisteminde önemli bir yer tutan ilköğretim okullarının en önemli öğelerinden birisi olan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini bazı değişkenlere göre inceleyerek sadece Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerini ortaya koymaktır.Bu araştırmada, Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin `yaş, cinsiyet, medeni hal, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, sınıf mevcutları, gelir düzeyi, ulaşım şekli` değişkenlerine göre mesleki tükenmişlik düzeyleri incelenmiştir. Bu araştırmanın çalışma evreni, 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında, İstanbul ili içerisindeki Ataşehir, Kadıköy ve Sancaktepe'deki devlet okullarında görevini icra eden Fen ve Teknoloji öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem ise;bu üç ilçede görev yapmakta olan 267 Fen ve Teknoloji Öğretmeninden oluşmaktadır.Tükenmişlik düzeylerine ait bulgular anket yoluyla elde edilmiştir. Ölçme aracı olarak araştırmacı kişisel bilgi formu, Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Anket bulguları, Kruskal Wallis-H Testi analizi sonuçlarına dayalı olarak yorumlanmış, farkın kaynağını bulmak amacıyla da Mann Whitney-U testi uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20,0 istatistik programı kullanılmıştır.Sonuç olarak; Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin yaş, medeni hal, eğitim durumu, gelir düzeyi, ulaşım türü değişkenleri ile kişisel başarı alt boyutu; medeni hal değişkeni ile de duyarsızlaşma alt boyutu arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Tükenmişlik ölçeğinin alt boyutlarının kendileri arasındaki ilişkiye bakıldığında duygusal tükenme ile kişisel başarı arasında pozitif yönlü düşük bir ilişki vardır. Duygusal tükenme ile duyarsızlaşma arasında pozitif yönlü orta kuvvetli bir ilişki vardır. Duyarsızlaşma ile kişisel başarı arasında pozitif yönlü düşük kuvvetli bir ilişki vardır.Anahtar Kelimeler: Fen ve Teknoloji Öğretmeni, Tükenmişlik, The main purpose of the research is to prove the burnout level of Science Teachers, by examining the teachers who hold an important place in Turkish Education. In this research, the burnout level of Science Teachers is examined according to the variable elements; ''age, sex, education level, occupation level, class size, transportation type.'' This research involves 267 Science Teachers who work in Ataşehir, Kadıköy, Sancaktepe in İstanbul in 2014/2015 Education Year. Some information about the level of burnout is found by questionnaire. As a measurement tool personal information form and Maslach burnout scale are used. Result of the questionnaire evaluated by Kruskal Wallis-H test. Also to find the resource of the diffrence, Mann Whitney-U test is used. SPSS 20,0 statistics program is used to evaluate the data. As a result, it is started that there are meaningful differences between the personal accomplishment subscale with the variable elements; ''age, marital status, education status, income, transportation type'' and depersonalization sunscale with marital status. When the relationship between the subscaleis considered, there is a low emotional exhaustion and personal success. There is pozitive medium strenght relationship between emotional exhaustion and depersonalization. There is pozitive low strenght relationship between depersonalization and personal success.Keywords: Science Teacher, Burnout
Collections