The role of morphological processing in reading fluency in the second language
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ikinci dil (D2) İngilizcede biçimbirimsel işlemleme örüntüleri ile okuma akıcılığı arasındaki olası ilişkiyi araştırmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve ana dil (D1) olarak Türkçe konuşan kişilerde İngilizce (D2) türemiş sözcüklerin biçimbirimsel işlemlenmesi incelenmiştir. Türemiş sözcüklerin çevrim içi işlemlenmesi, maskelenmiş çağrıştırma tekniğiyle sözcük tanıma testi aracılığıyla hem D1 Türkçe hem de D2 İngilizce için incelenmiştir. Araştırılması hedeflenen çekim ekleri Türkçede –lI ve –sIz, İngilizcede ise –ful ve –less ekleri olmuştur. Maskelenmiş çağrıştırma tekniği ile sözcük tanıma testinden elde edilen tepki verme (sözcük tanıma) süreleri, orta ve orta üstü yeti düzeyinde İngilizce öğrenen iki grup Türk öğrenci ile İngiliz doğal konuşmacılar için karşılaştırılmıştır. İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin çok biçimbirimli sözcükleri nasıl işlemledikleri sorusunun sadece İngilizcede değil ana dilleri olan Türkçede de araştırılmasının nedeni ana dili işlemleme örüntülerinin yabancı dil işlemlenmesinde de uygulanıp uygulanmadığını anlayabilmektir. İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenler, kendi ana dilleri Türkçedeki biçimbirimleri işlemlerken tam çağrışım sergilemiş (başka bir deyişle, biçimbirimsel ayrıştırma yapmış) ve benzer bir durum yabancı dil İngilizcede de gerçekleşmiştir. Orta ve orta üstü seviyedeki katılımcıların İngilizce sözcükleri işlemlemelerinde bir fark tespit edilmemiştir. Dikkate değer bir şekilde, İngiliz doğal konuşmacılar türemiş İngilizce sözcükleri işlemlerken sadece birbirinin tekrarı olan sözcükler için çağrışım göstermiş, çok biçimbirimli sözcükler içinse çağrışım eğilimi göstermişlerdir. Başka bir deyişle, yalın haldeki hedef sözcükleri tanıma hızı sadece hedef sözcüklerle aynı olan çağrıştırıcılar sonrasında kısalmıştır. Okuma akıcılığı yönünden ise İngilizceyi anadil olarak konuşan katılımcılar, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen iki gruptan daha üstün performans göstermiştir. Ancak katılımcıların okuma akıcılığı ile biçimbirimsel işlemleme örüntüleri arasında bir ilgileşim bulunmamıştır. Bundaki tek istisna, orta seviyedeki grubun İngilizce türetim eki –ful için elde ettiği çağrışım sonuçları ile okuma akıcılığı sonuçları arasında gösterdiği ilgileşimdir. Bu bulgular biçimbirimsel işlemleme örüntüsü ile okuma akıcılığı üzerine her hangi bir direk bağlantı olmadığını düşündürmektedir. Çalışmanın bulguları, yabancı dil yetkinlik seviyesinin yabancı dil biçimbirimsel işlemleme örüntüsünde her hangi bir niteliksel değişikliğe neden olmadığına işaret etmektedir. Türkçe ve İngilizce çok biçimbirimli sözcükler için gözlemlenen tam çağrışım (türemiş sözcükleri biçimbirimlerine ayırarak işlemleme) sondan eklemeli bir dil olan ana dil Türkçenin ikinci dil İngilizce üzerine etkisi olarak değerlendirilebilir. Bundan sonra yapılacak çalışmalarda, ikinci dil olarak İngilizceye erken başlamanın ve öğrencilerde biçimbirimsel farkındalık geliştirmenin, biçimbirimsel işlemleme ve okuma akıcılığı üzerine etkilerinin araştırılması önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: Biçimbirimsel işlemleme, ikinci dil öğrenme, maskelenmiş çağrışım, görsel sözcük tanıma, okuma akıcılığı The Role of Morphological Processing in Reading Fluency in the Second LanguageThe present study investigates a potential link between morphological processing patterns and reading fluency in second language (L2) English. To this end, the L2 processing of derivational morphology is examined in first language (L1) Turkish-speaking learners of L2 English (i.e., Turkish EFL learners). More specifically, the online processing of derived words both in L1 Turkish and L2 English was examined via two masked priming lexical decision experiments. The target derivational suffixes were –lI and –sIz in Turkish and –ful and –less in English. The reaction times (RTs) obtained through two masked priming tasks were compared within two groups of Turkish EFL learners who had pre-intermediate and upper-intermediate proficiency levels. A group of English native speakers also participated in the study as a control group. L2 English learners' L1 Turkish processing patterns were examined to understand whether L1 processing patterns were also applied to L2 processing. Findings revealed that L2 English learners demonstrated full priming effects in processing of both L1 Turkish and L2 English derivational morphology. In other words, L2 learners employed decomposition in accessing derived words. No significant differences were found between pre-intermediate and upper-intermediate-level L2 participants in processing English and Turkish multimorphemic words. On the other hand, native speakers of English showed repetition priming while processing derived words in their L1 English. In other words, accessing bare target forms was facilitated only after identical primes. As for reading fluency, native English speakers outperformed both L2 groups. Nevertheless, the reading fluency scores and the morphological processing patterns did not reveal any correlation except for the priming pattern for the derivational suffix –ful in the pre-intermediate group. This suggests that morphological processing pattern may not have a direct effect on reading fluency. The findings of the study also imply that the L2 proficiency level does not lead to any qualitative differences in L2 learners' morphological processing patterns. The full priming pattern (i.e. decompositional processing route) observed in the learners' L1 Turkish and L2 English could be attributed to the agglutinative morphology of Turkish. In other words, L2 learners may employ decompositional route in the L2 due to the morphological system in their L1 Turkish, suggesting L1 influence on L2 processing. The role of early L2 English exposure and morphological awareness raising in morphological processing as well as in reading fluency should be investigated in future studies.Key Words: Morphological processing, second language learning, masked priming, visual lexical decision, reading fluency.
Collections