Ortaokul öğretmenlerinin algılanan disiplin anlayışları ile öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmenler genel olarak demokratik ya da otoriter disiplin anlayışından birini benimsemektedirler. Öğretmenin öz yeterlilik düzeyinin yüksek olması sınıftaki eğitim öğretim atmosferini iyileştiren önemli bir faktördür. Öz yeterlilik düzeyi yüksek olan öğretmenler istenilen sonuca ulaşma ve eğitim ortamını düzenleme konusunda daha etkindirler. Bu araştırma da ortaokul öğretmenlerinin disiplin anlayışı algıları ile öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için İstanbul İli Anadolu Yakası'nda Üsküdar İlçe'sinde yer alan özel ve devlet ortaokullarında görev yapan öğretmenlere yönelik anket çalışması yapılmıştır. Araştırma yapılırken ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma Üsküdar'daki M.E.B.'e bağlı olan 20 ortaokulda yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise tesadüfi oransız küme örnekleme modeli kullanılarak seçilen 410 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sırasında kişisel bilgi formu, Çapa vd. (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış ve aynı zamanda geçerlik ve güvenilirliği yine aynı araştırmacılar tarafından yapılmış olan 24 soruluk `Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeği` ile Şimşek (2000) tarafından geliştirilen 14 soruluk `Öğretmen Disiplin Anlayışı Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS.15 programından yararlanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen sonuçlar kullanılarak öğretmenlerin disiplin anlayışı algısı ile öz yeterlilik düzeyi arasındaki ilişki Pearson momentler çarpım korelasyonu ile bulunmuştur. Yapılan araştırmalar sonucunda Öz yeterliliğin Öğrenci Katılımı, Öğretim Stratejileri ve Sınıf Yönetimi alt boyutları ile disiplin anlayışları arasındaki ilişki pozitif yönde anlamlı olarak bulunmuştur. Teachers generally adopt a democratic or authoritarian disciplinary understanding. The high self-efficacy level of the teacher is an important factor in improving the educational atmosphere of the class. Teachers with high level of self-efficacy skills are more effective both in reaching the desired outcome and in regulating the educational environment. In this research, it was aimed to determine the relationship between the perceptions of disciplinary understandings and the self-efficacy levels of secondary school teachers. On this purpose, a survey study, directed to the teachers working at private and public secondary schools being located in a district called Uskudar on the Anatolian Side of Istanbul, has been conducted. While the survey study was conducting, a relational screening model was utilized. The survey study was conducted at the 20 secondary schools which are affiliated with the Ministry of Education in Uskudar. The modeling of the survey study consists of 410 secondary school teachers selected by using accidental disproportional cluster sampling method. During the survey study, some materials had been used such as a personal information form, a `Teacher Self-Efficacy Scale` including 24 questions translated to Turkish by Çapa et al. (2005) who also proved its legitimacy and credibility, and a `Teacher Disciplinary Understanding Scale` including 14 questions. In the process of analyzing data of the survey, a program called SPSS.15 was utilized. By using the findings obtained by the scales, the relationship between teachers' perception of disciplinary understanding and their self-efficacy levels was found with the help of Pearson product-moment correlation. As a result of the studies that had been done, it was discovered that the relationship is positively significant between disciplinary understandings and self-efficacy along with its sub dimensions such as student attendance, teaching strategies and class management.
Collections