Resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik durumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tükenmişlik, toplum ve bu toplumu oluşturan insanlarla iletişim içerisinde olan birçok meslek çalışanının, bu yoğun ve stresli durumun üstesinden gelememe ve bunun sonucunda da fiziksel ya da duygusal olarak yıpranmanın son aşamaya gelmesi durumudur. Örgütsel bağlılık, çalışanların işlerine yönelik tutum ve davranışları, işlerine bağlılığı işi ilebütünleşmesi ve işine olan uyumluğu olarak açıklanmaktadır. Bu araştırmada resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki; yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu, cinsiyet, medeni durum ve aynı okulda çalışma süreleri gibi değişkenlere göre incelenmiştir.Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ilindeki resmi okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise İstanbul ilinde yer alan 3 ilçede (Kartal, Pendik ve Maltepe) bulunan 15 okulda görev yapan 308 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek üzere, Maslach Tükenmişlik Envanteri, örgütsel bağlılıklarını ölçmek için Allen-Meyer Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve korelasyon analizikullanılmıştır.Bulgulara bakıldığında Mesleki tükenmişliğin ve örgütsel bağlılığın %25 ile %50 arasında bir oranda gerçekleştiği görülmüştür. Araştırmada cinsiyet, yaş, eğitim durumu, medeni hal, mesleki kıdem, aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine göre, tükenmişlikve örgütsel bağlılık arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır.Ayrıca öğretmenlerin duygusal tükenme ve kişisel başarı algıları ile normatif bağlılık algıları arasında, duyarsızlaşma ile duygusal bağlılık ağıları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Tükenmişlik, Örgütsel bağlılık, Öğretmen Burnout, society and the many professionals who are in contact with the people that make up this community, this failure to get busy and stressful situations and overcome the physical or emotional condition to come to the final stage of wear and tear as a result of it. Organizational commitment, attitude and behavior towards the employees' work, work with loyalty, which is described as the compatibility of work and identify with the work.The relationship between burnout and organizational commitment of teachers working in public schools in this study; age, seniority, education, gender, were analyzed according to variables such as marital status and working time in the same school.The population of the study constitute Istanbul teachers working in public schools in the province. In the study sample in Istanbul province in the 3 counties (Kartal, Pendik and Kartal) which constitutes 308 teachers working in 15 schools. to determine teachers' burnout levels in research, Maslach Burnout Inventory, Allan-Meyer to measure organizational commitment Organizational Commitment Scale and Personal Information Form were used. Statistical analysis of the data obtained, the arithmetic mean, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis was used.Considering the findings of the occupational burnout and organizational commitment was found to occur at a rate of 25% from 50%. In the study of gender, age, education level, marital status, seniority, according to the same school in the variable working time, there was a significant difference between burnout and organizational commitment.In addition, teachers' perceptions of normative commitment between perception and emotional exhaustion and personal accomplishment, depersonalization and significant differences were found between the network of emotional commitment.Keywords:Burnout, Organizational commitment, Teacher
Collections