Meslek yüksekokulu çocuk gelişimi dersinde puanlama yönergesine (Rubrik) dayalı değerlendirmenin kullanılmasının öğrencinin akademik başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, rubrik ve geleneksel değerlendirme yöntemleri açısından Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Çocuk Gelişimi dersi başarıları karşılaştırılmıştır.Yapılan araştırma ile öğretim süreçlerinde rubrik kullanılan öğrencilerin, kullanılmayan öğrencilere göre akademik başarılarında anlamlı bir farkın oluşup oluşmadığının belirlenmesi ve o derse karşı öğrencilerin olumlu bir görüş geliştirip geliştirmediklerinin gözlemlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul Anadolu Yakasındaki bir Meslek Yüksekokulunun Çocuk Gelişimi Ön Lisans Programının 1. Sınıf gündüz ve ikinci öğretim öğrencilerinden oluşmaktadır.Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının çocuk gelişimi başarı testinden aldıkları ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını anlamak için bağımsız gruplar t-testi yapılmıştır. Kontrol grubunun başarı ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla bağımlı gruplar t-testi yapılmıştır. Deney grubunun başarı ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımlı gruplar t-testi yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının performans görevlerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımsız grup t-testi yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, deney ve kontrol gruplarının çocuk gelişimi başarı testinden aldıkları ön test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının çocuk gelişimi başarı testinden aldıkları son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Kontrol grubunun başarı ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubunun başarı ön test ve son test puanları arasında son test lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney ve kontrol gruplarının performans görevlerinden aldıkları puanlar arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla çocuk gelişimi dersine karşı daha fazla olumlu görüş geliştirdikleri anlaşılmıştır. In this research, the achievement of students taking Child Development course at Vocational Higher Education is compared in terms of evaluation based on scoring guidelines (rubric) and traditional assessment methods.It is aimed to determine whether there is a meaningful difference in the academic success of the students who have been evaluated by the scoring guidelines (rubric) and of those evaluated by the traditional assessment methods as well as to observe whether the students evaluated by the scoring guidelines (rubric) have developed a positive attitude towards the lesson.Experimental design is used in the study. The universe of the research consists of the daytime and evening education students of the Vocational Higher Education School Child Development Associate Degree Program in the Anatolian side of Istanbul in 2017-2018 academic year.SPSS package program has been applied to analyze the data. In order to determine if there is a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group and control group in child development achievement test, independent groups t-tests have been conducted. To determine whether the experimental group has showed a significant difference between pre-test and post-test scores, a dependent groups t-test has been carried out. Also, a dependent groups t-test has been conducted in order to detect a difference between the pre-test and post-test scores of the conttol group. An independent groups t-test has been conducted to determine whether there is a significant difference between the scores of the experimental group and control group in performance tasks.According to the results of the research, no significant difference has been detected between the pre-test scores of the experimental group and control group on the child development achievement test. There is a significant difference in the post-test scores between the experimental group and control group on the child development achievement test in favor of the experimental group. There is no significant difference between the pre-test and post-test scores of the control group. A significant difference has been found in favor of the post-test between the pre-test and post-test scores of the experimental group. A significant difference has been found in favor of the experimental group between the scores of the experimental group's and control group's performance tasks. It is understood that the students in the experimental group have developed more positive attitudes towards the child development course than the control group students.
Collections