Gender bias and ethnic diversity in English language textbooks
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı İngilizce öğretiminde kullanılan iki ders kitabında cinsiyet ve etnik çeşitliliği araştırmaktır. Çalışma aynı zamanda öğretmenlerin ders kitaplarında cinsiyet ve etnik çeşitlilik konularına ilişkin görüşlerini elde etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada ders kitaplarında içerik analizi yapılmıştır. Ders kitaplarının içeriğinin incelenmesi ve analiz edilmesi için analiz kriter listesi hazırlanmıştır. İlgili konuda öğretmenlerin görüşlerine ilişkin bulgular elde etmeye yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmış ve odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Görünebilirlik açısından incelendiğinde her iki ders kitabında da görsellerde ve yazılı metinlerde erkek karakterlerin kadın karakterlere oranla daha fazla olduğu bulunmuştur. Cinsiyet belirten zamirlerde ve sahiplik zamirlerinde erkeklerin kadınlara oranla daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Toplumda yüksek mertebedeki insanları temsil eden eril kelimelerin dişil kelimelerden daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Etnik kimlikleri ile tanımlanan karakterlerin çoğunun beyaz ırktan olduğu tespit edilmiştir. İngilizce'yi yabancı dil veya ikinci dil olarak konuşan toplulukların çok az bir oranda yansıtıldığı bulunmuştur. Erkek karakterleri tanımlayan sıfatların kadın karakterleri tanımlayan sıfatlardan sayıca daha fazla olduğu, olumlu ve olumsuz anlamları olan sıfatların daha çok erkek karakterleri tanımlarken kullanıldığı ve kadın karakterlerin olumsuz sıfatlarla tanımlanmadığı bulunmuştur. Boş vakit aktiviteleri incelendiğinde, erkek karakterlerin kadın karakterlere kıyasla daha fazla ve daha çeşitli boş vakit aktivitesine sahip olduğu görülmüştür. İki cinsiyetin de var olduğu cümleler incelendiğinde, eril kelimelerin her zaman dişil kelimelerden önce geldiği tespit edilmiştir. Çalışma aynı zamanda iş alanında erkek karakterlerin kadın karakterlere kıyasla daha fazla yansıtıldığını bulmuştur. Erkek karakterlerin kadın karakterlere kıyasla daha fazla iş seçeneğine sahip olduğu bulunmuştur. Odak grup görüşmelerinden elde edilen bulgular incelendiğinde öğretmenlerin ders kitaplarında bazı ideolojilerin yansımalarının olduğunu kabul ettikleri görülmüştür. Öğretmenlere göre yayınevleri finansal kaygıları nedeniyle ders kitaplarında bazı ideolojik mesajlar içermekte ve yansıtmaktadır. Diğer bir görüş ise ders kitaplarındaki ideolojik yansımalarının devletin kararlarına bağlı olarak şekillendiğini ifade etmektedir. Öğretmenler ders kitaplarında cinsiyet eşitsizliği olduğunu ve kadın ve erkek sayılarının eşit olması gerektiğini vurgulamışlardır. Etnik çeşitlilik göz önüne alındığında, öğretmenler farklı etnik kökenlerden insanların yansıtıldığını fark ettiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler cinsiyet konusunda eşitliği vurgularken, etnik çeşitlilik konusunda eşitlikten bahsetmemişlerdir. Öğretmenler ideolojik yansımaların dolaylı olduğunu ve öğrencilerin bunların tam olarak farkında olmadıklarını iddia etmişlerdir. Öğretmenler, ders kitaplarında cinsiyet eşitliğini ve farklı etnik kökenlerden insanların yansıtılmasını sağlamanın bir yolunun ders kitabı seçimlerinde cinsiyet ve etnik çeşitlilik gibi unsurların da göz önünde bulundurulması olduğunu ifade etmişlerdir. The aim of the present study is to examine the representation of gender and ethnic diversity in two English language teaching textbooks. The study also aims to find out teachers' perceptions related to the representation of gender and ethnic diversity. In order to find out how gender and different ethnic groups are represented in two textbooks, content analysis was chosen as a method of inquiry. A list of criteria was prepared and taken as a basis of analysing the textbooks. In order to gain in-sights about teachers' perceptions on the related issues, semi structured interview questions were formulated and focus group interviews were conducted with four female and four male teachers. The findings revealed that in terms of visibility, the number of male characters both in texts and in visuals, pronouns, subject pronouns, possessive pronouns that indicate masculinity and masculine words that represent higher positions in the society outnumber that of females'. In terms of different ethnic groups, the findings showed that majority of the characters who were identified with their ethnic-racial identity were white people. People who speak English as their second or foreign language were under-represented. The number of adjectives which are used to define males was found to be numerically higher than those which are used to define females. Males were found to have more positive and negative attributions than females. Females were not depicted with negative adjectives. Regarding free time activities, males were depicted as having more diversity and number of free time activities than females do. Regarding the order of mention, in each sentence where females and males appear together, males come first. The study also revealed that males were numerically dominant in the work force. Besides, males were found to have more diverse job options than females do. The generic use of man was found to be present in each book. When the findings of focus group interviews are considered, it was shown that the existence of some ideologies were present, based on teachers' opinions. Teachers believe that publishing companies reflect and include some certain ideologies because of financial concerns. Some teachers believed that these ideological representations are related to governmental decisions. Teachers stated that in terms of gender, there is inequity in each book and they argued that the number of females and males need to be equal. When it comes to ethnic groups, teachers stated that they are aware of the representation of different ethnic groups. However, unlike gender issue, teachers did not mention the representation of equal numbers of people from different ethnic backgrounds. Teachers suggested that these ideological representations are implicit and students are not fully aware of them. According to teachers, in order to ensure gender equity and a balanced representation of different ethnic groups, gender and ethnic diversity should be criteria when selecting the most appropriate textbooks.
Collections