İçten yanmalı özgün bir döngüsel motor tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İçten yanmalı motorlar klasik tip olarak gidip gelen kütleye sahip pistonlu ya da döner pistonlu şekilde imal edilirler. Pistonlu motorlarda karmaşık tasarımı, yüksek basınç ve kuvvete maruz kalan çok sayıda parçadan oluşması, silindir içerisinde oluşan basıncı krank miline aktaran mekanizmada ölü konumların oluşması, moment kolunun sabit olmayışı, sürtünme kayıplarının artmasına neden olan yüksek cidar kuvvetlerinin oluşması, pistonun hareket yönünün değişmesi ve yüksek atalet kuvvetleri nedeni ile devrin sınırlanması, sıkıştırma, yanma, genleşme ve egzoz süreçlerinin aynı hacimde gerçekleşmesi gibi nedenlerden dolayı yüksek güç ve düşük yakıt tüketimine sahip motor karakteristiklerine ulaşılamamaktadır. Döner pistonlu motorlardan Wankel motoru ise yüksek tork, yüksek devir ve güç gibi avantajları olmasına rağmen sızdırmazlık sorunları ve kısa ömür nedeniyle yaygın kullanım alanı bulamamıştır. Bu tez çalışması kapsamında sözü edilen sorunları gidermeye yönelik emme ve sıkıştırma ile genleşme ve egzoz süreçlerinin farklı hacimlerde gerçekleştiği, sadece basit dönme hareketi yapan, sabit moment koluna sahip, dengeli ve titreşimsiz, düşük atalet kuvvetlerine sahip yeni bir döngüsel motor yapısı ortaya konmuştur. Özgün motor pistonlu motor ve wankel motorunun avantajlı yönlerini üzerinde toplayan bir yapıya sahiptir. Çalışma kapsamında motor parçaları bilgisayar ortamında modellenmiş ve çalışma şekli açıklanmıştır. There are two types of internal combustion engines typically which are reciprocating engines and rotary engines. Reciprocating piston engines with a mass, a design of complex, high pressure, high strength and consists of parts of a large number of exposed to temperatures, the pressure inside the cylinder to the crankshaft of the transfer mechanism of the formation of dead locations, the lack of a fixed moment arm, causing increased friction forces of a high wall formation, changes in direction of movement of the piston because of the high turnover and high inertia forces, limiting the movement of the parts due to the complex because of the vibrations of making full unrestrainable balancing, compression, combustion, expansion and exhaust processes have the same volume and a lack of combustion in the combustion time, volumetric and thermal As a negative effect on efficiency reasons, the desired characteristics of high-power engine with low fuel consumption achieved. The Wankel rotary piston engine type is in the high-torque, high speed and power, the use of fewer parts, such as the advantages of low fuel consumption and low weight, although not widely used because of sealing problems, and low life. In this study to eliminate the aforementioned problems, the suction and compression of air fuel mixture, expansion and exhaust processes takes place in different spaces, according to exist is longer than the duration of combustion, therefore, better thermal efficiency and combustion with a volumetric may have better low weight, little piece, just a simple rotational movement can be done, with a fixed torque arm, high torque, high speed and high power, low fuel consumption, vibration-free operation, low inertia with the forces and to minimize leakage problems, a new rotary-piston engine with high performance values, such as structure have been revealed. This structure is advantageous aspects of both types of engine that gathers in the nature of unique and inventive.
Collections