Otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden kaçınmayı öğretme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, aşamalı yardımla öğretim kullanılarak düzenlenen videoyla model olma ve toplum temelli öğretim düzenlemesinin otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınmayı öğrenme üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ayrıca, araştırmaya katılan çocukların anne-babalarının, ?otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisinin öğretimi? hakkındaki görüşlerinin neler olduğu da belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmaya özel özel eğitim kurumları ve ilköğretim okullarına devam eden, otistik özellikler gösteren, 6-11 yaşları aralığında dört çocuk ile başlanmış, bir çocuğun bağımlı değişkeninde sistematik olarak artış görüldüğü için çalışma dışında bırakılması nedeniyle araştırma üç çocuk ile tamamlanmıştır. Araştırmada, yoklama denemeli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır.Araştırma bulguları, aşamalı yardımla öğretim kullanılarak düzenlenen videoyla model olma ve toplum temelli öğretim düzenlemesinin otistik çocukların kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisini kazanmalarında etkili olduğunu ve bu beceriyi kazanan deneklerin uygulama sona erdikten sonra da bu beceriyi sürdürdüklerini, farklı ortam ve kişilere genelleyebildiklerini göstermiştir.Ayrıca, anne ve babaların otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisinin öğretimi hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to assess the effects of graduated guidance with video modeling and community based instructional arrangements in teaching children with autism to protect themselves from the lures of strangers. In addition to this, parents? opinions regarding teaching their children to protect themselves from the lures of strangers were obtained in the study.Four children with autism (ages from 6 to 11) from private and public elementary schools participated in this study. Due to a systematic increase on the target behavior of one of the subjects during baseline sessions the study was completed with three children. A multiple probe across subjects design was utilized in the study.The findings of the study showed that graduated guidance with video modeling and community based instructional arrangement was effective in teaching children with autism to protect themselves from the lures of strangers. The instructional arrangement provided in the study was also effective on maintaining the acquired skills over time and generalizing the acquired skills to novel situations and persons.Furthermore, it was seen that parents? opinions regarding teaching their children to protect themselves from the lures of strangers were positive.
Collections