Show simple item record

dc.contributor.advisorTekin İftar, Elif
dc.contributor.authorAkmanoğlu, Nurgül
dc.date.accessioned2020-12-28T13:53:47Z
dc.date.available2020-12-28T13:53:47Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329780
dc.description.abstractAraştırmada, aşamalı yardımla öğretim kullanılarak düzenlenen videoyla model olma ve toplum temelli öğretim düzenlemesinin otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınmayı öğrenme üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ayrıca, araştırmaya katılan çocukların anne-babalarının, ?otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisinin öğretimi? hakkındaki görüşlerinin neler olduğu da belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmaya özel özel eğitim kurumları ve ilköğretim okullarına devam eden, otistik özellikler gösteren, 6-11 yaşları aralığında dört çocuk ile başlanmış, bir çocuğun bağımlı değişkeninde sistematik olarak artış görüldüğü için çalışma dışında bırakılması nedeniyle araştırma üç çocuk ile tamamlanmıştır. Araştırmada, yoklama denemeli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır.Araştırma bulguları, aşamalı yardımla öğretim kullanılarak düzenlenen videoyla model olma ve toplum temelli öğretim düzenlemesinin otistik çocukların kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisini kazanmalarında etkili olduğunu ve bu beceriyi kazanan deneklerin uygulama sona erdikten sonra da bu beceriyi sürdürdüklerini, farklı ortam ve kişilere genelleyebildiklerini göstermiştir.Ayrıca, anne ve babaların otistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kendilerini kaçırma girişiminden kaçınma becerisinin öğretimi hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to assess the effects of graduated guidance with video modeling and community based instructional arrangements in teaching children with autism to protect themselves from the lures of strangers. In addition to this, parents? opinions regarding teaching their children to protect themselves from the lures of strangers were obtained in the study.Four children with autism (ages from 6 to 11) from private and public elementary schools participated in this study. Due to a systematic increase on the target behavior of one of the subjects during baseline sessions the study was completed with three children. A multiple probe across subjects design was utilized in the study.The findings of the study showed that graduated guidance with video modeling and community based instructional arrangement was effective in teaching children with autism to protect themselves from the lures of strangers. The instructional arrangement provided in the study was also effective on maintaining the acquired skills over time and generalizing the acquired skills to novel situations and persons.Furthermore, it was seen that parents? opinions regarding teaching their children to protect themselves from the lures of strangers were positive.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOtistik çocuklara kötü niyetli yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden kaçınmayı öğretme
dc.title.alternativeCan children with autism learn to protect themselves from the lures of strangers?
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAutistic disorder
dc.subject.ytmSecurity
dc.subject.ytmErrorless teaching methods
dc.identifier.yokid314041
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid229238
dc.description.pages136
dc.publisher.disciplineZihinsel Engelliler Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess