Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bir öğrencinin teneffüs saatlerinde akranları ile olan iletişim davranışları (kaynaştırma ortamında bir uygulama)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma eğitimine devam eden dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bir öğrencinin teneffüs saatlerinde akranları ile olan iletişimini betimlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için, doğal gözlemler yapılmış, saha notları tutulmuş, anne ve öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, teneffüs saatleri ise videoya kayıt edilmiştir. Elde edilen veriler, tümevarım analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Veri analizi sonunda temalar haline dönüştürülen veriler, araştırmanın bulgularını oluşturmuştur.Araştırmanın bulguları, kaynaştırma öğrencisi ve akranlarının (a) ortak ilginin nesnelere yönelik oluştuğu, (b) ortak ilginin yiyeceklere yönelik oluştuğu, (c) grup oyunları ile gerçekleştirilen, (d)yardımlaşma davranışının yer aldığı, (e) anlık olarak yaşanan, (f) sadece sözsüz iletişimin yaşandığı ve (g) içeriğinde olumsuz davranışların bulunduğu iletişimsel döngülerde iletişim kurduğunu göstermiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular DEHB olan çocukların sahip oldukları kişisel özellikler ve çevre desteği ile sahip oldukları bozukluğun meydana getirdiği sosyal ve iletişim becerilerinin geliştirilebileceğini ve akranları ile daha iyi sosyal ilişkiler kurabileceklerini göstermektedir. The purpose of the present study was to describe the communication behaviors of a student with attention deficit and hyperactivity disorder with his peers during break hours. In order to realize this purpose, natural observations were conducted, field notes were taken, semi-structured interviews were conducted with the mother and the teacher, and the break hours were video-recorded. The data colected were analyzed inductively. The data were turned into themes at the end of the data analysis, and these themes revealed the findings of the study.The findings of the study revealed that, the student with special needs and his peers had (a) joint attention on objects, (b) joint attention on food, (c) communication about group plays, (d) helping others behaviors, (e) communication behaviors instantly, (f) only non-verbal communication, and (g) communication skills including negative behaviors.Results of the study also revealed that, the social and communication skills of the students with attention deficit and hyperactivity disorder may be developed by his personal characteristics and environmental support, besides that, they could be able to construct beter social relations with their peers.
Collections