ÜYEP`e başvuran öğrencilerin bilimsel yaratıcılık bileşenlerindeki cinsiyet farklılıklarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada bilimsel yaratıcılığın bileşenleri olan hipotez geliştirme, kanıt değerlendirme ve hipotez test etme becerileri ile genel yaratıcılığın bileşenleri olan akıcılık, esneklik ve toplam yaratıcılık alanlarında cinsiyetin farklılıkları araştırılmıştır. Araştırmada bilimsel yaratıcılığı ölçmek için fizik, kimya, biyoloji, ekoloji ve disiplinler arası alanları kapsayan 5 maddeden oluşan Bilimsel Üretkenlik Testi (BÜT) kullanılmıştır. BÜT; öğrencilerin bilimsel yaratıcılık alanında hipotez geliştirme, kanıt değerlendirme ve hipotez test etme becerilerini ve genel yaratıcılığın bileşenleri olan akıcılık esneklik ve toplam yaratıcılık becerilerini ölçmektedir. BÜT'ten akıcılık, esneklik ve yaratıcılık puanları ile hipotez geliştirme, hipotez test etme ve kanıt değerlendirme puanları elde edilebilmektedir.Araştırma; 2011 ve 2012 yıllarında Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Programı(ÜYEP)'na başvuran 704 altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 345'i kız, 359'u erkektir. Bilimsel yaratıcılığın bileşenlerinde cinsiyet farklılıklarını karşılaştırmak için bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır.Veri analizi sonucunda; hipotez geliştirme becerilerinde ve akıcılık ve toplam yaratıcılık puanlarında erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Hipotez test etme, kanıt değerlendirme ve esneklik becerilerinde erkeklerin aldıkları puanların ortalamaları kızlarınkinden yüksek olmalarına rağmen bu farklar anlamlı bulunmamıştır. Elde edilen bulgular bilimsel yaratıcılık alanında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha yüksek yaratıcılık kapasitesine sahip olduklarını göstermektedir. Gender differences in intelligence and creativity have been a controversial issue for a century. In some studies researchers found no gender difference in creativity; whereas, in other studies researchers discovered that males had higher capacity in creativity than did females. In this study, an investigation was carried out to explore if there were any gender differences in scientific creativity and its components.Participants included 706 sixth grade students who applied to the Education Programs for Talented Students (EPTS) at Anadolu University in the City of Eskişehir in Turkey. Of the total sample, 345 were female and 359 were were male. Students? scientific creativity was measured using the Creative Scientific Ability Test (C-SAT). The test includes five subtests and measures fluency, flexibility and creativity and hypothesis generation, hypothesis testing and evidence evalution. The five subtsts cover five areas of science (biology, physics, chemistry, ecology, and interdisciplinary science).Data was analysed using independent samples t-test. The analysis showed that male students scored significantly higher on fluency and creativity and hypothesis generation components of scientific creativity. Although male students had higher scores on flexibility, hypothesis testing and evidence evalution components too, the differences between the groups were not significant. The study shows that male students have higher scientific creativity and do female students.
Collections