Show simple item record

dc.contributor.advisorSak, Uğur
dc.contributor.authorÖzdemir, Nazmiye Nazli
dc.date.accessioned2020-12-28T13:52:09Z
dc.date.available2020-12-28T13:52:09Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329584
dc.description.abstractBu çalışmada bilimsel yaratıcılığın bileşenleri olan hipotez geliştirme, kanıt değerlendirme ve hipotez test etme becerileri ile genel yaratıcılığın bileşenleri olan akıcılık, esneklik ve toplam yaratıcılık alanlarında cinsiyetin farklılıkları araştırılmıştır. Araştırmada bilimsel yaratıcılığı ölçmek için fizik, kimya, biyoloji, ekoloji ve disiplinler arası alanları kapsayan 5 maddeden oluşan Bilimsel Üretkenlik Testi (BÜT) kullanılmıştır. BÜT; öğrencilerin bilimsel yaratıcılık alanında hipotez geliştirme, kanıt değerlendirme ve hipotez test etme becerilerini ve genel yaratıcılığın bileşenleri olan akıcılık esneklik ve toplam yaratıcılık becerilerini ölçmektedir. BÜT'ten akıcılık, esneklik ve yaratıcılık puanları ile hipotez geliştirme, hipotez test etme ve kanıt değerlendirme puanları elde edilebilmektedir.Araştırma; 2011 ve 2012 yıllarında Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Programı(ÜYEP)'na başvuran 704 altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 345'i kız, 359'u erkektir. Bilimsel yaratıcılığın bileşenlerinde cinsiyet farklılıklarını karşılaştırmak için bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır.Veri analizi sonucunda; hipotez geliştirme becerilerinde ve akıcılık ve toplam yaratıcılık puanlarında erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Hipotez test etme, kanıt değerlendirme ve esneklik becerilerinde erkeklerin aldıkları puanların ortalamaları kızlarınkinden yüksek olmalarına rağmen bu farklar anlamlı bulunmamıştır. Elde edilen bulgular bilimsel yaratıcılık alanında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha yüksek yaratıcılık kapasitesine sahip olduklarını göstermektedir.
dc.description.abstractGender differences in intelligence and creativity have been a controversial issue for a century. In some studies researchers found no gender difference in creativity; whereas, in other studies researchers discovered that males had higher capacity in creativity than did females. In this study, an investigation was carried out to explore if there were any gender differences in scientific creativity and its components.Participants included 706 sixth grade students who applied to the Education Programs for Talented Students (EPTS) at Anadolu University in the City of Eskişehir in Turkey. Of the total sample, 345 were female and 359 were were male. Students? scientific creativity was measured using the Creative Scientific Ability Test (C-SAT). The test includes five subtests and measures fluency, flexibility and creativity and hypothesis generation, hypothesis testing and evidence evalution. The five subtsts cover five areas of science (biology, physics, chemistry, ecology, and interdisciplinary science).Data was analysed using independent samples t-test. The analysis showed that male students scored significantly higher on fluency and creativity and hypothesis generation components of scientific creativity. Although male students had higher scores on flexibility, hypothesis testing and evidence evalution components too, the differences between the groups were not significant. The study shows that male students have higher scientific creativity and do female students.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜYEP`e başvuran öğrencilerin bilimsel yaratıcılık bileşenlerindeki cinsiyet farklılıklarının incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of gender differences in scientfic creativity of sixth grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFlexibility
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmGifted
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmHypothesis
dc.subject.ytmArgument
dc.subject.ytmEducation Programs for Talented Students
dc.identifier.yokid463945
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid322036
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineÜstün Zekalılar Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess