Türkçe konuşan 2.5-9 yaş aralığındaki kekeme çocukların kullandıkları isimler, sıfatlar, zarflar, edatlar, bağlaçlar ve zamirlerdeki takılmalarının biçim ve cümledeki konum açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Türkçe konuşan 2.5-9 yaş aralığındaki kekeme çocukların kullandıkları isimler, sıfatlar, zarflar, edatlar, bağlaçlar ve zamirlerdeki takılmaları temel ve yan cümlede bulunmalarına göre kökte ve ekte takılma durumları incelenmiştir. Araştırma betimsel bir çalışmadır. Bu çalışma için Anadolu Üniversitesi Dil ve Konuşma Bozuklukları Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi'ne ve Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi'ne kekemelik şikayeti ile başvuran ve değerlendirmeye alınan 2.5- 9 yaş aralığında 15 çocuğun konuşma örneklemleri doğal sohbet ortamında ve/veya bir etkinliğin kullanılarak oluşturulduğu ortamda ses veya video kaydına alınmış, daha sonra bu kayıtlar incelenip ve çözümlenmiştir. Çözümlemede sözcükler cümledeki görevi açısından isimler, sıfatlar, zarflar, edatlar, bağlaçlar ve zamirler şeklinde sınıflanmış ve takılmaların sözcüğün neresinde olduğu, hangi tip cümlede bulunduğu belirlenmiştir.Çalışmanın sonucunda sözcük türleri arasında en fazla takılmanın isimlerde olduğu bulunmuştur. Temel ve yan cümlelere bakıldığında en fazla takılma temel cümlelerdedir ve sözcüklerin kök kısmında bulunmaktadır.Anahtar sözcükler: Kekemelik, sözcük türleri, cümle tipi, morfolojik yapı This study examines the dysfluencies of 2.5-9 year- old Turkish stutteres on nouns, adjectives, adverbs, pronouns, prepositions, conjunctions and pronouns. Audio and video recordings of naturalistic speech samples were obtained from 15 children and disfluencies on nouns, adjectives, pronouns, prepositions, conjunctions and pronouns were examined according to whether they were in the main or subordinate clause, and also whether they were on the root or suffix. Children were randomly chosen from among the applicants to the Anadolu University Language and Speech Disorders Education and Research Center and Ankara University Special Education, Research Center.The results indicated that among the word types studied, stuttering occured mostly on nouns. Children also stuttered more in main clauses as opposed to the subordinate clauses, and more on roots than suffixes.Key words: Stuttering, word types, sentence type, the morphological structure
Collections